You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122448
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAlves, Maria Cláudia Rodrigues-
dc.contributor.authorRamos, Maria Celeste Tommasello-
dc.date.accessioned2015-04-27T11:55:45Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:46:19Z-
dc.date.available2015-04-27T11:55:45Z-
dc.date.available2016-10-25T20:46:19Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifierhttp://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/cadernoseminal/article/view/12019-
dc.identifier.citationCaderno Seminal Digital, v. 20, n. 20, p. 137-161, 2013.-
dc.identifier.issn1806-9142-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/122448-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122448-
dc.description.abstractThe award-winning and controversial movie by Pedro Almodóvar “The skin I live” (2011) is an adaptation of Mygale’s novel (1984), the French writer Thierry Jonquet (1954-2009), translated into Portuguese in 2005 as Tarântula. It is a horror story, full of suspense, in which a renowned surgeon, Robert Ledgard, played by Antonio Banderas, switches, without any scruples, the sex of the young Vincent. What it shown to the viewer since the first images of the movie is, therefore, Vicente/Vera in her new and perfect female body. Flashbacks clarify during the movie the events that culminated in the opening scene that is presented to us, surprising us and, of course, shocking us. References to myths and symbols can be noticed in the movie. They bring with them, to be recognized by the viewer, issues related to the creation or metamorphosis, among others, as the Pygmalion and Galatea myth, which binds to artistic creation. Artistic metamorphosis operated equally by the filmmaker in his modern version of the doctor and the monster, for example, but, especially, in the rereading of the Jonquet’s novel. This study seeks to highlight some of the major myths and symbols inserted in Almódovar’s movie and what interpretations such insertions may ensue.en
dc.description.abstractO premiado e polêmico filme de Pedro Almodóvar A pele que habito (2011) é uma adaptação do romance Mygale (1984), do escritor francês Thierry Jonquet (1954-2009), traduzido para o português, em 2005, como Tarântula. Trata-se de uma história de terror, cheia de suspense, na qual um renomado cirurgião, Roberto Ledgard, interpretado por Antonio Bandeiras, muda, sem nenhum escrúpulo, o sexo do jovem Vicente. O que se mostra ao espectador desde as primeiras imagens do filme é, portanto, Vicente/Vera em seu novo e perfeito corpo feminino. Flashbacks esclarecem ao longo do filme os acontecimentos que culminaram na cena inicial que nos é apresentada, surpreendendo-nos e, evidentemente, chocando-nos. Referências a mitos e símbolos podem ser notadas no filme. Elas trazem consigo, ao serem reconhecidas pelo espectador, temas ligados à criação ou à metamorfose, entre outros, como o mito de Pigmalião e Galatéia, que se liga à criação artística. Metamorfose artística operada igualmente pelo cineasta em sua versão moderna do médico e do monstro, por exemplo, mas, sobretudo, na releitura do romance de Jonquet. O presente estudo busca evidenciar alguns dos principais mitos e símbolos inseridos no filme de Almodóvar e quais interpretações tais inserções podem suscitar.pt
dc.format.extent137-161-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectMygalept
dc.subjectA pele que habitopt
dc.subjectJonquetpt
dc.subjectAlmodóvarpt
dc.subjectmitospt
dc.subjectsímbolospt
dc.subjectintertextualidadespt
dc.subjectMygaleen
dc.subjectThe skin I liveen
dc.subjectJonqueten
dc.subjectAlmodóvaren
dc.subjectmythsen
dc.subjectsymbolsen
dc.subjectintertextualitiesen
dc.titleIntertextualidades, símbolos e mitos entre o romance Mygale e o filme A pele que habitopt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 / sala 4 - Ala 2A, Jd. Nazareth, CEP 15054-000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265 / sala 4 - Ala 2A, Jd. Nazareth, CEP 15054-000, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1806-9142-2013-20-20-137-161.pdf-
dc.relation.ispartofCaderno Seminal Digital-
dc.identifier.lattes2167995922283328-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.