You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122522
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTorres, Julio Cesar-
dc.contributor.authorPirani, Mário Luiz-
dc.date.accessioned2015-04-27T11:55:50Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:46:29Z-
dc.date.available2015-04-27T11:55:50Z-
dc.date.available2016-10-25T20:46:29Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://seer.fclar.unesp.br/estudos/article/view/6371-
dc.identifier.citationEstudos de Sociologia, v. 19, n. 36, p. 163-182, 2014.-
dc.identifier.issn1982-4718-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/122522-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122522-
dc.description.abstractWe investigated strategies for children education of academic elites. Our study had as basis researches done in Brazil about the scholarization of elites’ groups during the last two decades. The theorical referential for the definition and the problematization of our object of study was based on Almeida and Nogueira’s works (2002), Bourdieu and Passeron (1975), Brandão and Lellis (2003), Busetto (2006), Lacerda and Carvalho (2007) and Nogueira (1998; 2002; 2005). We developed desk research on the pedagogical proposals of a high school in São Paulo state, its image among the society analyzed through advertising material and the application of semi-structured interviews with six families. The results shows that not only the educational but also the families goals in maintaining privileged positions in terms of children’s admission to universities and courses of high prestige, and the perpetuation of the condition in belonging to an elite group.en
dc.description.abstractNeste estudo são investigadas estratégias de escolarização de filhos de elites acadêmicas. O referencial teórico para a problematização do objeto está apoiado em Nogueira (1998, 2005), Bourdieu (1997, 1998), Busetto (2006), Lacerda e Carvalho (2007). Procedeu-se à pesquisa sobre as propostas pedagógicas de uma escola de ensino médio privada de um município do interior paulista, o levantamento de sua imagem junto à sociedade veiculada por mensagens publicitárias e a realização de entrevistas semiestruturadas com seis famílias que possuem filhos matriculados. Os resultados apontam haver indícios que relacionam os objetivos educacionais das famílias com as intenções da escola na manutenção de posições privilegiadas no quesito de aprovação em universidades e cursos de alto prestígio social, além da perpetuação da condição de pertencimento a uma elite.pt
dc.format.extent163-182-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectContratos de sucesso escolarpt
dc.subjectEscolarização de elitespt
dc.subjectReprodução socialpt
dc.subjectSchool success contractsen
dc.subjectEducation of elitesen
dc.subjectSocial reproductionen
dc.titleEscolarização de elites na perspectiva das famíliaspt
dc.title.alternativeElite scholarization in the perspective of the familiesen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2665 - Depto de Educação - sala 19, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2665 - Depto de Educação - sala 19, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1982-4718-2014-19-36-163-182.pdf-
dc.relation.ispartofEstudos de Sociologia-
dc.identifier.lattes7328873141659824-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.