You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122823
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMatias, Gislaine Rodrigues-
dc.contributor.authorSilva, Maria Cristina Parreira da-
dc.date.accessioned2015-04-27T11:56:03Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:47:08Z-
dc.date.available2015-04-27T11:56:03Z-
dc.date.available2016-10-25T20:47:08Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifierhttp://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/rev_discurso.php?strSecao=input0-
dc.identifier.citationPesquisas em Discurso Pedagógico, v. 2, p. 1-15, 2011.-
dc.identifier.issn1980-9697-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/122823-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122823-
dc.description.abstractIn the current context of lexicographical studies, there have been increasing discussions concerning the issue of the relationship between theoretical knowledge of the lexicon and pedagogical practices involved in its teaching. However, in this context, the special lexicon of Portuguese such as neologisms, foreign words, slang and idioms has received little attention from researchers. There are many theoretical studies on each one of these phenomena, but few studies aim at an organization and inclusion of special units in the teaching of Portuguese. For this reason, this article presents a reflection on the teaching of idioms, and, despite the widely held belief that dictionaries are only needed for the teaching of foreign languages, the article suggests the implementation of special dictionaries for the teaching of Portuguese Language in elementary education.en
dc.description.abstractNo contexto atual dos estudos lexicográficos, cada vez mais vêm sendo discutidas questões que tratam da relação entre os conhecimentos teóricos sobre o léxico e as práticas pedagógicas envolvidas no seu ensino. Porém, nesse contexto, ainda é dada pouca atenção ao léxico especial da Língua Portuguesa, como os neologismos, os estrangeirismos, as gírias e as expressões idiomáticas. Há muitos estudos teóricos sobre cada um desses fenômenos, mas são raros os estudos que visam a uma organização e inclusão dessas unidades especiais no ensino da Língua Portuguesa. Por conta disso, este artigo tem o objetivo de apresentar uma reflexão sobre o ensino de expressões idiomáticas e aplicação de dicionários especiais para o ensino de Língua Portuguesa no nível fundamental, embora muitos acreditem que é apenas para o ensino de línguas estrangeiras que esses dicionários são necessários.pt
dc.format.extent1-15-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectdicionários especiaispt
dc.subjectexpressões idiomáticaspt
dc.subjectlexicografia pedagógicapt
dc.subjectspecial dictionariesen
dc.subjectidiomatic expressionsen
dc.subjectpedagogical lexicographyen
dc.titleO ensino de expressões idiomáticas à luz da lexicografia pedagógicapt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265, Jd. Nazareth, CEP 15054-000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.relation.ispartofPesquisas em Discurso Pedagógico-
dc.identifier.lattes2404604521445065-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.