You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124557
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBrancaleoni, Ana Paula Leivar-
dc.contributor.authorOliveira, Rosemary Rodrigues de-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:27:07Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:50:58Z-
dc.date.available2015-07-15T18:27:07Z-
dc.date.available2016-10-25T20:50:58Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttps://sites.google.com/site/cadernoscimeac/arquivos/edicoes-anteriores/volume-4-numero-1-2014-
dc.identifier.citationRevista Eletrônica Cadernos CIMEAC, v. 4, n. 1, p. 22-40, 2014.-
dc.identifier.issn2178-9770-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/124557-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124557-
dc.description.abstractThis article presents and analyzes the configuration of a project of university extension, developed in partnership with public schools, which has as themes sexuality and gender issues. We seek to understand to which extent sexuality and gender issues contributes to the continuity of the trio teaching / research / extension, while acting as promoter of knowledge of emancipation of those envolved (under graduates, faculty and the community). We based our presuppositions on action research, with document analysis and questionnaires responded to by participants in the project during the period 2005 to 2011 as the instrument of data collection. We constituted that formative processes that disrupt the predominant perspectives in the educational processes of a stereotypical, biologizing and heteronormative nature of sexuality and gender issues were favoured. Moreover, the experience of inseparability of teaching/research/extension was favoured, based on the understanding of knowledge as something constructed in and through social relations.en
dc.description.abstractO presente artigo apresenta e analisa a configuração de um projeto de Extensão Universitária, desenvolvido com Escolas Públicas, que tem por temas sexualidade e gênero. Busca-se compreender em que medida a mesmo favorece a manutenção do tripé ensino/pesquisa/extensão, enquanto promotor de aprendizados para a emancipação dos sujeitos envolvidos (graduandos, docentes e comunidade). Pautou-se nos pressupostos da pesquisa-ação, tendo como instrumentos de coleta de dados a análise documental e questionários respondidos por componentes do projeto do período de 2005 a 2011. Constatou-se que foram favorecidos processos formativos que rompem com visões estereotipadas, biologizantes e heteronormativas da sexualidade e do gênero, que predomina nos processos educacionais escolares. Além disso, favoreceu-se a vivência da indissociabilidade ensino/pesquisa/extensão, pautando-se na compreensão do conhecimento como algo construído nas e através das relações sociais.pt
dc.format.extent22-40-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectSexualityen
dc.subjectGender Issuesen
dc.subjectUniversity Extensionen
dc.subjectProcesses of Emancipationen
dc.subjectSexualidadept
dc.subjectGêneropt
dc.subjectExtensão Universitáriapt
dc.subjectProcessos emancipatóriospt
dc.titleSexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidadept
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.relation.ispartofRevista Eletrônica Cadernos CIMEAC-
dc.identifier.lattes5909659700668705-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.