You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124560
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSantos, Wildson Luiz Pereira dos-
dc.contributor.authorCarvalho, Luiz Marcelo de-
dc.contributor.authorLevinson, Ralph-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:27:07Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:50:58Z-
dc.date.available2015-07-15T18:27:07Z-
dc.date.available2016-10-25T20:50:58Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/viewArticle/901-
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 2, p. 199-213, 2014.-
dc.identifier.issn1806-5104-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/124560-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124560-
dc.description.abstractThrough an analysis of texts linking environmental education to science education, this article aims to highlight the political dimensions of democracy, citizenship and social justice. It seeks to emphasize the context of compulsory education that has privileged research on certain curriculum areas, environmental issues and topics that have been selected by the researchers. The analyses indicated a slight predominance of critical perspectives on environmental education as a preferred theoretical framework. Taking into consideration that there are societal models underlying the consensus on this dimension that remain hidden and need to be brought out into the open to be critically discussed, we propose more clarification in this point. Likewise, we conclude that there is a need for greater clarification of the meaning of the political dimension of environmental education.en
dc.description.abstractO presente texto tem como objetivo sistematizar resultados relacionados com a dimensão política da educação ambiental apresentada em artigos que estabelecem relações entre educação ambiental e o ensino das Ciências da Natureza, destacando aspectos em termos de democracia, cidadania e justiça social. Busca-se evidenciar o contexto da educação básica que tem sido privilegiado nessas pesquisas, tais como, áreas curriculares, temas ambientais, temas de estudo que têm sido selecionados pelos investigadores que se voltam para essa temática. As análises apontam certa predominância das perspectivas críticas em educação ambiental como referencial teórico. Por outro lado, constata-se que a dimensão política tem sido pouco considerada como foco de investigação e nas conclusões dos artigos analisados. Conclui-se, pela necessidade de maior explicitação sobre sentidos do que vem a ser a dimensão política da educação ambiental, pois por de trás dos consensos em torno dessa dimensão se escondem modelos de sociedade e de democracia que precisam ser discutidos.pt
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)-
dc.description.sponsorshipBritish Academy-
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)-
dc.format.extent199-213-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectEnvironmental educationen
dc.subjectPolitical dimension of environmental educationen
dc.subjectScience educationen
dc.subjectResearch in science educationen
dc.subjectResearch in environmental educationen
dc.subjectEducação ambientalpt
dc.subjectDimensão política da educação ambientalpt
dc.subjectEnsino de Ciências da Naturezapt
dc.subjectPesquisa em ensino de Ciências da Naturezapt
dc.subjectPesquisa em educação ambientalpt
dc.titleA dimensão política da educação ambiental em investigações de revistas brasileiras de ensino de ciênciaspt
dc.title.alternativeThe political dimension of environmental education into research of brazilian journals of science educationen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionUniversidade de Brasília (UNB)-
dc.contributor.institutionUniversity of London-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de Rio Claro, Rio Claro, Av. 24A, 1515, Bela Vista, CEP 13506-900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de Rio Claro, Rio Claro, Av. 24A, 1515, Bela Vista, CEP 13506-900, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1806-5104-2014-14-02-199-213.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências-
dc.identifier.lattes804543782141182-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.