You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124693
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLopes, Talita Mazzini-
dc.contributor.authorZancul, Maria Cristina de Senzi-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:27:29Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:51:17Z-
dc.date.available2015-07-15T18:27:29Z-
dc.date.available2016-10-25T20:51:17Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://www.ensinosaudeambiente.uff.br/index.php/ensinosaudeambiente/article/view/77-
dc.identifier.citationEnsino, Saúde e Ambiente, v. 5, n. 2, p. 211-221, 2012.-
dc.identifier.issn1983-7011-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/124693-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124693-
dc.description.abstractEnvironmental education (EE), a critical component to face the environmental crisis, must be present in formal education in a continuous, permanent and transversal way. Studies show, however, that EE occurs, often, in a sporadic and discontinuous way, and that it is mainly linked to Sciences. The objective of this study was to investigate the inclusion of environmental subjects in the Political Pedagogical Project (PPP) of a rural school, in Araraquara, SP. Through documentary analysis of the PPP, proposals for the Environmental Education for the last years of elementary education were examined. The results allowed the understanding, in a complex and contextualized way, of aspects related to the presence of environmental subjects in the school curriculum. They reveal that the suggestion of working with Environment attend the recommendations of the conference of Tbilisi and of Brazilian National Curriculum (PCN).en
dc.description.abstractA Educação Ambiental (EA), elemento crítico para o enfrentamento da crise ambiental, deve estar presente na educação formal de maneira contínua, permanente e transversal. Pesquisas apontam, no entanto, que o trabalho com a EA ocorre, muitas vezes, de maneira esporádica e descontínua e está vinculado, principalmente, à disciplina Ciências. O objetivo deste estudo foi investigar como se dá a inserção da temática ambiental no Projeto Político Pedagógico (PPP) de uma escola do campo, do município de Araraquara-SP. Por meio da análise documental do PPP foram examinadas as propostas referentes à Educação Ambiental para os anos finais do ensino fundamental. Os resultados permitiram compreender, de forma complexa e contextualizada, aspectos relevantes da inserção da temática ambiental no currículo escolar e revelam que as sugestões para os trabalhos com o tema Meio Ambiente, atendem, em linhas gerais às recomendações da conferência de Tblisi e às orientações dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN).pt
dc.format.extent211-221-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectEnvironmental educationen
dc.subjectpedagogical practicesen
dc.subjectelementary educationen
dc.subjectpolitical pedagogical projecten
dc.subjectEducação ambientalpt
dc.subjectpráticas pedagógicaspt
dc.subjectensino fundamentalpt
dc.subjectprojeto político pedagógicopt
dc.titleEducação ambiental nos anos finais do ensino fundamental em uma escola do campo: uma análise a partir do projeto político pedagógicopt
dc.title.alternativeEnvironmental education in the last years of elementary education in a rural school: an analysis from the political pedagogical projecten
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1983-7011-2012-05-02-211-221.pdf-
dc.relation.ispartofEnsino, Saúde e Ambiente-
dc.identifier.lattes6847958862033252-
dc.identifier.lattes2331966328119514-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.