You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124698
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLopes, Natalina Francisca Mezzari-
dc.contributor.authorRibeiro, Ricardo-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:27:30Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:51:17Z-
dc.date.available2015-07-15T18:27:30Z-
dc.date.available2016-10-25T20:51:17Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7042-
dc.identifier.citationRevista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 09, n. 02, p. 378-389, 2014.-
dc.identifier.issn1982-5587-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/124698-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124698-
dc.description.abstractThis work aims to investigate the institutionalization of management processes in the legislation of the Brazilian education. For this study was considered the first decades of the twentieth century (1911-1950). The laws of Brazil in the early Republic were derived from tradition or forged by the great legislators. In turn, the tradition is inserted in the power of social organization that is preserved, in a more forceful manner, through the norms and rules. With this assumption, the study chose the Rivadávia and Carlos Maximiliano Reforms, both of the beginning of the century, and the Organic Laws of Teaching, granted by the government in this period, to understand how legislation institutionalized the role of the director in basic education in this context history. The reflections presented introduce historical elements that demonstrate actions and relationships that remain in the form of habits in the school managements. These institutionalized elements contribute to the debate about the political and pedagogical difficulties pointed out by scholars and professionals, related to the promotion of democratic management in the public school.en
dc.description.abstractEste trabalho visa investigar a institucionalização dos processos de gestão na legislação da educação brasileira. Para esse estudo delimitou-se as primeiras décadas do século XX (1911 – 1950). As leis no início do Brasil República foram derivadas da tradição ou forjadas pelos grandes legisladores. Por sua vez, a tradição representa o poder inserido na organização social que se conserva, de forma mais contundente, através das normas e regras. Com esse pressuposto, o estudo elegeu as Reformas Rivadávia e Carlos Maximiliano do início do século e as leis orgânicas do ensino para compreender como, neste contexto histórico, a legislação institucionalizou a função do diretor na educação básica. As reflexões apresentadas introduzem elementos históricos que demonstram ações e relações que permanecem em forma de hábitos nas gestões escolares. Estes elementos institucionalizados contribuem para o debate em torno das dificuldades políticas e pedagógicas sinalizadas por estudiosos e profissionais da área, relacionadas à promoção da gestão democrática na escola pública.pt
dc.format.extent378-389-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectSchool managementen
dc.subjectSchool directoren
dc.subjectEducational legislationen
dc.subjectGestão escolarpt
dc.subjectDiretor Escolarpt
dc.subjectLegislação Educacionalpt
dc.titleInstitucionalização da Gestão Escolar no Brasil: em foco as primeiras décadas do século XX (1911-1950)pt
dc.title.alternativeThe integration of information and communication technologies in schools: the political pedagogical project in this contexten
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1982-5587-2014-09-02-378-389.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Ibero-Americana de Estudos em Educação-
dc.identifier.lattes6234085019413949-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.