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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124724
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DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorReina, Fabio Tadeu-
dc.contributor.authorMuzzeti, Luci Regina-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:27:34Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:51:21Z-
dc.date.available2015-07-15T18:27:34Z-
dc.date.available2016-10-25T20:51:21Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://revistas.unipar.br/educere/article/view/3609-
dc.identifier.citationEducere, v. 10, n. 2, p. 177-190, 2010.-
dc.identifier.issn1519-0099-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/124724-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124724-
dc.description.abstractThis article aims to show the interdependence between teaching practice and the construction of body hexis of Physical Education teachers and its consequences at schools. It can be observed by the social workers that teach it in a elementary school in the city of Araraquara- -SP. It was established, as basic assumption of this issue, that the social construction of body hexis of Physical Education teachers is a process in constant evolution, because it is the result of the life story with interventions from the social context in which the learner lives. The hexis is the dimension that allows the internalization of the consequences of social practices, and also its body exteriorization, through the way of speaking, gesturing, looking, walking, head posture, faces, ways of sitting, to handle instruments, more and more associated with the voice sound of social workers. Children are particularly attentive, in all societies, to these gestures and postures in which they express themselves in their eyes, anything that features an adult. Finally, it understands the importance of the body hexis in the learning process specifically in school physical education. This practice will incite important behavioral changes in their residence within the school and possibly in a higher education.en
dc.description.abstractLa intención de este artículo es señalar la interdependencia existente entre la práctica docente y la construcción de la hexis corporal de profesores de Educación Física y sus consecuencias en la unidad escolar, construcción ésta verificada por el itinerario social de estos agentes sociales que ministran clases en una escuela municipal de enseñanza primaria, en la ciudad de Araraquara/SP. Como presupuesto básico de este artículo, se estableció que la construcción social de la hexis corporal del profesor de Educación Física es un proceso en constante construcción, pues es resultante de su trayectoria de vida con intervenciones provenientes del contexto social del cual vive. La hexis es la dimensión que posibilita la internalización de las consecuencias de las prácticas sociales y, también, su exteriorización corporal, a través del modo de hablar, gesticular, mirar, andar, una postura de cabeza, caretas, maneras de sentarse, de manejar instrumentos, cada vez más asociado a un tono de voz de los agentes sociales. Los niños son particularmente atentos, en todas las sociedades a esos gestos y a esas posturas donde se exprimen a sus ojos, todo aquello que caracteriza un adulto. Se concluye el cuanto es importante esa hexis corporal docente ser bien construida ya que el mimetismo existente en el proceso enseñanza-aprendizaje específicamente en la Educación Física escolar hará, con que los alumnos tengan cambios de comportamientos importantes para su permanencia en el interior de la escuela y posiblemente una escolarización mayor.es
dc.description.abstractEste artigo tem a intencionalidade de mostrar a interdependência existente entre a prática docente e a construção da héxis corporal de professores de Educação Física e as suas consequências na unidade escolar, construção está verificada pelo itinerário social destes agentes sociais, que ministram aulas numa escola municipal de Ensino Fundamental, na cidade de Araraquara- SP. Como pressuposto básico deste artigo, foi estabelecido que a construção social da héxis corporal do professor de Educação Física é um processo em constante construção, pois é resultante de sua trajetória de vida com intervenções provenientes do contexto social da qual vive. A hexis é a dimensão que possibilita a internalização das consequências das práticas sociais e, também, a sua exteriorização corporal, por meio do modo de falar, gesticular, olhar, andar, uma postura de cabeça, caretas, maneiras de sentar-se, de manejar instrumentos, cada vez mais associado a um tom de voz dos agentes sociais. As crianças são particularmente atentas, em todas as sociedades a esses gestos e a essas posturas nas quais se exprimem a seus olhos, tudo aquilo que caracteriza um adulto. Daí conclui-se neste estudo o quanto é importante essa héxis corporal docente ser bem construída, já que o mimetismo existente no processo ensino aprendizagem especificamente na Educação Física escolar fará com que os alunos tenham mudanças comportamentais importantes para sua permanência no interior da escola, e possivelmente uma escolarização maior.pt
dc.format.extent177-190-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectBody hexisen
dc.subjectLife storyen
dc.subjectPhysical Educationen
dc.subjectHexis Corporales
dc.subjectTrayectoria de vidaes
dc.subjectEducaciónes
dc.subjectFísicaes
dc.subjectHéxis corporalpt
dc.subjectTrajetória de vidapt
dc.subjectEducação físicapt
dc.titleA interdependência da prática docente e a construção da héxis corporal de professores de Educação Física e suas consequências na unidade escolarpt
dc.title.alternativeThe interdependence of teaching practice and the construction of body hexis of physical education teachers and its consequences at schoolen
dc.title.alternativeLa interdependencia de la práctica docente y la construcción de la hexis corporal de profesores de educación física y sus consecuencias en la unidad escolares
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara - Jaú, km. 1, Campus, CEP 14800-901, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara - Jaú, km. 1, Campus, CEP 14800-901, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1519-0099-2010-10-02-177-190.pdf-
dc.relation.ispartofEducere-
dc.identifier.lattes5851335209487224-
dc.identifier.lattes7399060665376872-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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