You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124729
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGuimarães, Simone Sendin Moreira-
dc.contributor.authorInforsato, Edson do Carmo-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:27:35Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:51:22Z-
dc.date.available2015-07-15T18:27:35Z-
dc.date.available2016-10-25T20:51:22Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifierhttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/bioikos/article/view/558-
dc.identifier.citationBioikos, v. 25, n. 1, p. 53-63, 2011.-
dc.identifier.issn0102-9568-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/124729-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124729-
dc.description.abstractAt the beginning of the 21st century, several crises are intertwined and the environmental crisis is the most global of them all. For a complex and global crisis, which has implications of a social, economic, technological nature, etc., solutions will probably not come from a single source, but rather the sum of efforts of society as a whole (including all its instances, government, business, population, etc.). The objective of this review was to discuss the need to produce “environmental” professionals who, through their activities, are in some way involved with the quality of the environment. We believe that, ultimately, it is the quality of the environment that will ensure the quality of life in a fairer society. Thinking about the training of teachers, as environmental educators in undergraduate (bachelor) universities, means having as a reference the idea of wholeness (environmental, political, educational, social, scientific, etc.) in the diversity that these areas possess. Even though there are many difficulties involved in getting this topic included in the university structure, based on a complex approach, we believe this is one of the best paths toward environmental training.en
dc.description.abstractNo início do Século XXI, várias crises se entrelaçam e a crise ambiental é a mais planetária de todas. Para uma crise complexa e planetária, que tem implicações sociais, econômicas, tecnológicas, etc., as soluções não virão de uma única fonte, e sim de um somatório de esforços de toda a sociedade (incluindo todas as suas instâncias, governo, empresários, população etc.). O objetivo dessa revisão foi discutir a necessidade de formar “ambientalmente” profissionais que, por sua atividade, interfiram de alguma maneira na qualidade do meio ambiente. Entendemos que em última instância, é a qualidade do meio ambiente que vai garantir a qualidade de vida em uma sociedade mais justa. Pensar a formação de professores, como educadores ambientais, nos cursos de graduação (licenciaturas) das universidades, significa ter como referência a ideia de totalidade (ambiental, política, pedagógica, social, científica etc.) na diversidade que essas áreas possuem. Mesmo sendo muitas as dificuldades para inserção da temática, a partir de uma abordagem complexa, na estrutura universitária, acreditamos ser esse um dos melhores caminhos para formação ambiental.pt
dc.format.extent53-63-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectEnvironmental trainingen
dc.subjectGraduationen
dc.subjectUniversityen
dc.subjectFormação de professorespt
dc.subjectLicenciaturaspt
dc.subjectMeio ambientept
dc.subjectUniversidadept
dc.titleA Universidade e as questões ambientais: a formação de professores em destaquept
dc.title.alternativeUniversity and environmental issues: featuring the educational background of lecturersen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de Goiás (UFG)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitario, CEP 14800901, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitario, CEP 14800901, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN0102-9568-2011-25-01-53-63.pdf-
dc.relation.ispartofBioikos-
dc.identifier.lattes792309624270467-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.