You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124730
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGuarnieri, Maria Regina-
dc.contributor.authorVieira, Luciene Cerdas-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:27:35Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:51:22Z-
dc.date.available2015-07-15T18:27:35Z-
dc.date.available2016-10-25T20:51:22Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/286-
dc.identifier.citationPráxis Educacional, v. 6, n. 8, p. 55-71, 2010.-
dc.identifier.issn1809-0249-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/124730-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124730-
dc.description.abstractThis paper focuses data from discussions done with teachers who work with the three early years of nine-years elementary chool, in two Municipal schools of São Paulo inland, in order to investigate the students’ literacy degree. Considering a test applied to students of three early years of those schools, this study deals with the literacy performance results of 153 children of third school year. It also relates data of this test with some aspects that have characterized the literacy teachers’ practices. Initially, it presents considerations about the literacy process in extent of nine-years elementary school and some implications for the teachers’ practices. Then, it emphasizes the test results of third year students, pointing out what skills were already developed by them in literacy process and what skills must be improved. Results show that those children are not literated. They demonstrate difficulties in the appropriation of reading and writing skills, even in the third school year. It suggests the teachers’ need to reorganize their practices in classroom and to revise students’ literacy process, allowing to every student the full appropriation of reading and writing.en
dc.description.abstractEste artigo focaliza dados oriundos de discussões com professoras que atuam nos três primeiros anos do ensino fundamental de nove anos, em duas escolas municipais do interior paulista, com o objetivo de diagnosticar a situação dos alunos em relação à alfabetização. Por meio de avaliação aplicada a alunos que frequentam os três anos iniciais nessas escolas, o texto aborda o desempenho de 153 crianças do terceiroano escolar na alfabetização. Relaciona também os dados dessa avaliação com aspectos que vêm caracterizando as práticas das professoras alfabetizadoras. Inicialmente, apresenta apontamentos sobre o processo de alfabetização no âmbito do ensino fundamental de nove anos e algumas implicações para as práticas das professoras. Em seguida, destaca os resultados da avaliação dos alunos das turmas de terceiro ano, indicando capacidades já desenvolvidas por eles na alfabetização e outras a serem consolidadas. Os resultados mostram que essas crianças não se encontram alfabetizadas, o que revela atraso na apropriação de capacidades para a leitura e a escrita, embora estejam no terceiro ano escolar. Sugerem ainda a necessidade de as professoras reorganizarem suas práticas na sala aula e retomarem o processo de alfabetização, para oportunizar a todos os alunos a apropriação plena da leitura e da escrita.pt
dc.format.extent55-71-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectLiteracyen
dc.subjectNine-year elementary schoolen
dc.subjectStudents’ performanceen
dc.subjectTeachers’ practicesen
dc.subjectAlfabetizaçãopt
dc.subjectDesempenho dos alunospt
dc.subjectEnsino fundamental de nove anospt
dc.subjectPráticas de professoraspt
dc.titleAlfabetização no ensino fundamental de nove anos: avaliação discente e suas implicações para as práticas pedagógicaspt
dc.title.alternativeLiteracy in nine-years elementary school: students’ performances and its implications to pedagogical practicesen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Sao Paulo, Rodovia Araraquara-Jau Km 1, Quitandinha, CEP 14800-901, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Sao Paulo, Rodovia Araraquara-Jau Km 1, Quitandinha, CEP 14800-901, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1809-0249-2010-06-08-55-71.pdf-
dc.relation.ispartofPráxis Educacional-
dc.identifier.lattes1819120734152701-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.