You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124952
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTeixeira, Carlos Henrique-
dc.contributor.authorMonteiro, Sueli Aparecida Itman-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:28:03Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:51:51Z-
dc.date.available2015-07-15T18:28:03Z-
dc.date.available2016-10-25T20:51:51Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5716-
dc.identifier.citationRevista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 3, p. 152-169, 2012.-
dc.identifier.issn1982-5587-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/124952-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124952-
dc.description.abstractThis article summarizes the findings obtained in ethnographic research conducted in 2009, which led to the dissertation entitled The weaving of movement: dance, tribalism and imaginary in everyday life of a group of students at a public school in Araraquara city defended the Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, São Paulo. The objective of the survey was to collect clues to a method of movement analysis with reference to the Anthropology of the Imaginary Gilbert Durand and studies of efforts (effort shape) in Rudolf Laban. For this, we identified the main break dance moves practiced by a group of teens who attend school on weekends. The inventory movements in this dance led to a rhythmic and gestural thinking beyond the rationalization of bodily education.en
dc.description.abstractEste artigo sintetiza as conclusões obtidas em pesquisa etnográfica realizada no ano de 2009, que deu origem à dissertação de mestrado intitulada As tessituras do movimento: dança, tribalismo e imaginário no cotidiano de um grupo de alunos de uma escola pública de Araraquara, defendida na Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, São Paulo. O objetivo da pesquisa foi levantar pistas para um método de análise dos movimentos tendo como referência a Antropologia do Imaginário de Gilbert Durand e os estudos dos esforços (effort shape) em Rudolf Laban. Para isso, identificaram-se os principais movimentos da dança break praticada por um grupo de adolescentes que frequenta a escola aos finais de semana. O inventário dos movimentos desta dança nos conduziu a um pensar gestual e rítmico, para além da racionalização da educação do corpo.pt
dc.format.extent152-169-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectDanceen
dc.subjectAnthropologyen
dc.subjectImaginaryen
dc.subjectEducationen
dc.subjectBodyen
dc.subjectDançapt
dc.subjectAntropologiapt
dc.subjectImagináriopt
dc.subjectEducaçãopt
dc.subjectCorpopt
dc.titleA dança como expressão do imagináriopt
dc.title.alternativeDance as expression of imaginaryen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara Jau Km 1, Rodovia, CEP 14800901, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara Jau Km 1, Rodovia, CEP 14800901, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1982-5587-2012-07-03-152-169.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Ibero-Americana de Estudos em Educação-
dc.identifier.lattes3721516466846399-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.