You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124960
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDuarte, Newton-
dc.contributor.authorFerreira, Nathalia Botura de Paula-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:28:04Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:51:52Z-
dc.date.available2015-07-15T18:28:04Z-
dc.date.available2016-10-25T20:51:52Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifierhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5006-
dc.identifier.citationRevista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 115-126, 2011.-
dc.identifier.issn1982-5587-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/124960-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124960-
dc.description.abstractThe present work aims to draw some reflections on the role of art in integral education, particularly of art as a school subject. The paper focuses on the contribution of art to the development the individual and the higher psychological functions. The arguments presented here are based on the studies on art made by Lev Vygotsky and Georg Lukács and also on the educational studies made by Dermeval Saviani. We expect to contribute to the defense of the necessity of an integral education in which art, integrated with science and philosophy, opposes itself to the predominantly fetishistic and unilateral character of the activities that constitutes the life in the contemporary capitalist society.en
dc.description.abstractO trabalho que ora se apresenta presta-se a traçar algumas reflexões acerca do papel da arte na educação integral, mais precisamente da arte como conteúdo escolar. O artigo concentra-se na contribuição que a arte pode dar ao desenvolvimento do indivíduo e de suas funções psicológicas superiores. Os argumentos desenvolvidos no artigo fundamentam-se em estudos sobre a arte realizados por Lev Vigotski e por Georg Lukács, bem como em estudos educacionais realizados por Dermeval Saviani. Espera-se contribuir para a defesa da necessidade de uma educação integral na qual a arte, juntamente com a ciência e a filosofia, se oponha ao caráter predominante fetichista e unilateral das atividades que constituem a vida na sociedade capitalista contemporânea.pt
dc.format.extent115-126-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectIntegral educationen
dc.subjectArten
dc.subjectLev Vygotskyen
dc.subjectGeorg Lukácsen
dc.subjectEducação integralpt
dc.subjectArtept
dc.subjectLev Vigotskipt
dc.subjectGeorg Lukácspt
dc.titleAs artes na educação integral: uma apreciação histórico-críticapt
dc.title.alternativeArt and integral education: an historical-critical analysisen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1982-5587-2011-06-03-115-126.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Ibero-Americana de Estudos em Educação-
dc.identifier.lattes2161593951236436-
dc.identifier.lattes2428270471047965-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.