You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125076
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMartins, Lígia Márcia-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:28:20Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:52:07Z-
dc.date.available2015-07-15T18:28:20Z-
dc.date.available2016-10-25T20:52:07Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifierhttp://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705-
dc.identifier.citationGerminal: Marxismo e Educação em Debate, v. 5, n. 2, p. 130-143, 2013.-
dc.identifier.issn2175-5604-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/125076-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125076-
dc.description.abstractThis article presents the theoretical and methodological unity between the historical-critical pedagogy and cultural-historical psychology. It highlights, in addition to the membership of both theories to historical-dialectical materialism, the basic premises that point toward the affirmation of school education as a condition of humanization of individuals, as well as the transmission of historically systematized knowledge as one of the requirements for the achieving this purpose. In this direction, we aim to demonstrate that the historical-critical pedagogy contains, in its innerness, a solid psychological foundation, consistently built by a cultural-historical conception of man, society and educative nature that guides the relationship between them through the human vital activity, that is, through the work. It is in the core of those fundamentals that the alliance between this pedagogical theory and cultural-historical psychology is evident.en
dc.description.abstractEn este artículo se presenta la unidad teórica y metodológica entre la pedagogía históricocrítica y la psicología histórico-cultural. En él se destacan, además de la afiliación de ambas teorías en materialismo histórico y dialéctico, las premisas básicas que apuntan hacia la afirmación de la educación como una condición de la humanización de las personas, así como la transmisión de conocimientos sistematizados históricamente como uno de los requisitos para la consecución de este objetivo. En este sentido, nuestro objetivo es demostrar que la pedagogía histórico-crítica contiene, en su interior, una base psicológica sólida, construida sistemáticamente una concepción histórico-cultural del hombre, la sociedad y la naturaleza la educación que orienta la relación entre ellos a través de la actividad vital humana, es decir, a través del trabajo. Es en medio de estos fundamentos que la alianza entre esta teoría pedagógica y la psicología histórico-cultural es evidente.es
dc.description.abstractEsse artigo visa a apresentar a unidade teórico-metodológica existente entre a pedagogia histórico-crítica e a psicologia histórico-cultural. Coloca em destaque, para além da afiliação de ambas as teorias ao materialismo histórico-dialético, as premissas básicas que apontam na direção da afirmação da educação escolar como condição de humanização dos indivíduos, bem como a transmissão dos conhecimentos historicamente sistematizados como uma das exigências para a consecução dessa finalidade. Nessa direção, visamos demonstrar que a pedagogia histórico-crítica contém, em sua interioridade, um sólido fundamento psicológico, coerentemente edificado por uma concepção históricocultural de homem, de sociedade e da natureza educativa que pauta a relação entre ambos por meio da atividade vital humana, isto é, por meio do trabalho. É no bojo desses fundamentos que a aliança entre essa teoria pedagógica e a psicologia histórico-cultural se evidencia.pt
dc.format.extent130-143-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjecthistorical-critical pedagogyen
dc.subjecthistorical-cultural psychologyen
dc.subjectcontents of educationen
dc.subjectschool educationen
dc.subjectpedagogía histórico-críticoes
dc.subjectpsicología histórico culturales
dc.subjectcontenidos de la enseñanzaes
dc.subjecteducación escolares
dc.subjectpedagogia histórico-críticapt
dc.subjectpsicologia histórico-culturalpt
dc.subjectconteúdos de ensinopt
dc.subjecteducação escolarpt
dc.titleFundamentos psicológicos da pedagogia histórico-crítica e fundamentos pedagógicos da psicologia histórico culturalpt
dc.title.alternativePsychological foundations of the historical critical pedagogy and the foundations of educational of psychology historical-culturaen
dc.title.alternativeFundamentos psicológicos de la pedagogía histórico crítica y los fundamentos pedagógicos de la psicología histórico culturales
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN2175-5604-2013-05-02-130-143.pdf-
dc.relation.ispartofGerminal: Marxismo e Educação em Debate-
dc.identifier.lattes4750238843129381-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.