You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125083
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorOliveira, Amanda Guedes de-
dc.contributor.authorPastana, Marcela-
dc.contributor.authorMaia, Ana Cláudia Bortolozzi-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:28:21Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:52:08Z-
dc.date.available2015-07-15T18:28:21Z-
dc.date.available2016-10-25T20:52:08Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationRevista de Psicologia da UNESP, v. 10, n. 2, p. 80-90, 2012.-
dc.identifier.issn1984-9044-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/125083-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125083-
dc.description.abstractThe concept of gender is relational and refers to the the overcoming of the biological determinism, it has historical and cultural roots going beyond the anatomical differences between men and women. This documental research investigated patterns of sexuality and gender in sexual education books for children and teenagers. Ten books were analyzed, selected in bookstores websites. The content of the books and their illustrations show: 1) stereotypical and naturalized view of femininity and masculinity, 2) patterns of traditional and patriarchal families, 3) romanticized concept of marriage and reproduction, 4) stereotypes of beauty and "normal" body. It is concluded that sexual education books for children and teenagers reproduce normative standards that can stimulate a sexist education and should not be used in works of sexual education without critical reflection.en
dc.description.abstractO conceito de gênero é relacional, problematiza a superação do determinismo biológico e tem raízes históricas e culturais indo além das diferenças anatômicas entre homens e mulheres. Esta pesquisa documental investigou padrões de sexualidade e gênero em livros de educação sexual infanto-juvenis. Foram analisados 10 livros, selecionados em sites de livrarias. Tanto o conteúdo dos livros como suas ilustrações mostram: 1) visão estereotipada e naturalizada da feminilidade e masculinidade, 2) padrões de famílias tradicionais e patriarcais, 3) noção romantizada de casamento e reprodução, 4) estereótipos de beleza e do corpo “normal”. Conclui-se que os livros de educação sexual infanto-juvenis reproduzem padrões normativos podendo estimular uma educação sexista não devendo ser utilizados em trabalhos de educação sexual sem reflexão crítica.pt
dc.format.extent80-90-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectSexualityen
dc.subjectGenderen
dc.subjectSexual educationen
dc.subjectBooksen
dc.subjectSexualidadept
dc.subjectGêneropt
dc.subjectEducação sexualpt
dc.subjectLivrospt
dc.titlePadrões normativos de gênero em livros infanto-juvenis sobre educação sexualpt
dc.title.alternativeNormative standards of gender in children’s books on sexual educationen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUNESP Araraquara, Programa de Pós-graduação em Educação Escolar-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1984-9044-2012-10-02-80-90.pdf-
dc.relation.ispartofRevista de Psicologia da UNESP-
dc.identifier.lattes0418187005680125-
dc.identifier.lattes1295865057468530-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.