You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125144
Title: 
A perspectiva sociocultural e a formação de professores de línguas
Author(s): 
Salomão, Ana Cristina Biondo
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1984-591X
Abstract: 
  • This article aims to trace a historical development of language teacher education in Brazil and abroad, as well as to discuss the tenets of Vygotsky’s sociocultural perspective as a theoretical basis on which teacher development can be anchored in the contemporary world. Since learning to teach is now understood as a complex and long process of development, which results from the participation in social practices and contexts associated with teaching and learning, we intend to discuss how such a theory is in line with an interpretive view of reality and provides elements for the (re)construction and transformation of teaching practices. In this view, knowledge is understood as intimate and dynamically linked to experience, highlighting the role of human agency in our own development.
  • Este artigo pretende traçar um histórico do desenvolvimento da formação de professores de línguas no Brasil e no exterior, assim como discutir os postulados da perspectiva sociocultural, de Vygotsky, como base teórica na qual a formação pode se ancorar na contemporaneidade. Uma vez que aprender a ensinar hoje é entendido como um processo longo e complexo de desenvolvimento, resultado da participação em práticas sociais e contextos associados ao ensino e aprendizagem, pretendemos discutir de que modo tal perspectiva teórica vem ao encontro de uma visão interpretativista da realidade e propicia elementos para a (re)construção e transformação das práticas docentes, colocando o conhecimento como íntima e dinamicamente ligado à experiência e destacando o papel do agenciamento humano em seu próprio desenvolvimento.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Revista do GEL, v. 10, n. 2, p. 42-76, 2013.
Time Duration: 
42-76
Keywords: 
  • Learning and teaching
  • Teacher education
  • Sociocultural theory
  • Ensino e aprendizagem de línguas
  • Formação de professores
  • Teoria sociocultural
Source: 
http://revistadogel.gel.org.br/rg/article/view/18
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/125144
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.