You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125173
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCunha, Marcus Vinicius da-
dc.contributor.authorSilva, Tatiane da-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:28:34Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:52:19Z-
dc.date.available2015-07-15T18:28:34Z-
dc.date.available2016-10-25T20:52:19Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifierhttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/5911-
dc.identifier.citationRevista HISTEDBR on line, v. 13, n. 53, p. 78-91, 2013.-
dc.identifier.issn1676-2578-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/125173-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125173-
dc.description.abstractThis article aims to analyze the political and educational conceptions of Renato Jardim, intellectual who participated actively in Brazilian educational and political scenario in the early decades of XXth century. He was responsible for educational reform initiatives and had an active participation in major debates on education that occurred at that time. The methodology is the traditional analyses of bibliography. In addition to literature specialized in this theme, this work uses the author’s autobiography published in 1946 and four books of his own published between 1932 and 1936. In political area, it examines his arguments concerning the government stated by Getúlio Vargas in 1930 and the constitutionalist movement of 1932. In educational area, the work analyses his ideas regarding the introduction of psychoanalysis in pedagogical practices and his thoughts in search of a definition for the concept of New School.en
dc.description.abstractEste artigo tem por objetivo analisar as concepções políticas e educacionais de Renato Jardim, intelectual que participou ativamente na cena educacional e política brasileira nas primeiras décadas do século XX, tendo sido responsável por iniciativas de reforma educacional e ativo participante nos mais importantes debates sobre a educação ocorridos na época. A metodologia empregada é a análise bibliográfica em moldes tradicionais, utilizando, além de literatura especializada no tema, a autobiografia do autor publicada em 1946 e quatro livros de sua autoria publicados entre 1932 e 1936. No campo político, são examinados os argumentos do autor relativos ao governo de Getúlio Vargas instituído em 1930 e ao movimento constitucionalista de 1932. No campo da educação, o trabalho analisa as ideias do autor a respeito da introdução da psicanálise nas práticas pedagógicas e as suas reflexões em busca de uma definição para o conceito de Escola Nova.pt
dc.format.extent78-91-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectRenato Jardimen
dc.subjectBiographyen
dc.subjectBrazilian Educationen
dc.subjectNew Schoolen
dc.subjectPsychoanalysisen
dc.subjectRenato Jardimpt
dc.subjectBiografiapt
dc.subjectEducação Brasileirapt
dc.subjectEscola Novapt
dc.subjectPsicanálisept
dc.titleConcepções políticas e educacionais de Renato Jardim na década de 1930pt
dc.title.alternativeRenato Jardim’s political and educacional ideas in the decade of 1930en
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara - Jaú Km 1, Bairro dos Machados, CEP 14800-901, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1676-2578-2013-13-53-78-91.pdf-
dc.relation.ispartofRevista HISTEDBR on line-
dc.identifier.lattes5679422102387763-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.