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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125207
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DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRozenfeld, Cibele Cecilio de Faria-
dc.contributor.authorSalomão, Ana Cristina Biondo-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:28:39Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:52:24Z-
dc.date.available2015-07-15T18:28:39Z-
dc.date.available2016-10-25T20:52:24Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/11814/10865-
dc.identifier.citationRevista Horizontes de Linguistica Aplicada, v. 13, n. 1, p. 159-179, 2014.-
dc.identifier.issn2237-0951-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/125207-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125207-
dc.description.abstractFor some time, researchers in teacher education (ZEICHNER; LISTON, 1996; GIMENEZ, 2005) have been drawing attention to the need to place undergraduates in contexts of practice that help them make sense of the theoretical training they receive in the graduation course. In this article, we discuss the intersection between school and university for initial foreign language teacher education through activities carried out under the Brazilian Institutional Program for Initiation to Teaching – Language and Literature of a state university. These activities were aimed, on the one hand, to promote reflection about the concept of culture and intercultural language teaching during initial teacher education and, secondly, to deconstruct stereotypes of high school students about German and English language and culture. Based on the analysis of data on the beliefs of students of the school and the support of theoretical studies such as Kramsch (2006, 2009), Bolognini (1993), among others, workshops were designed to expand the cultural universe of the high school students in the partner state school, the concept of culture and to deconstruct stereotypes. It was found that the activity contributed to the reflective education of the undergraduate students in relation to the treatment of the subject culture in language teaching.en
dc.description.abstractHá algum tempo, pesquisadores na área formação de professores (cf. ZEICHNER; LISTON, 1996; GIMENEZ, 2005) vêm chamando à atenção para a necessidade de inserir licenciandos em contextos de prática que os auxiliem a fazer sentido da formação teórica que recebem no curso de graduação. Neste artigo, discutimos a intersecção entre escola e universidade no trabalho de formação inicial do professor de línguas estrangeiras por meio de atividades desenvolvidas no âmbito do PIBID-Letras de uma universidade estadual, que tiveram como objetivo, de um lado, promover a reflexão sobre o conceito de cultura e o ensino intercultural de línguas durante a formação inicial do professor e, por outro, a desconstrução de estereótipos, de alunos do Ensino Médio, sobre língua e cultura alemã e inglesa. Partindo da análise dos dados sobre crenças de alunos da escola e do suporte teórico de estudos como os de Kramsch (2006, 2009), Bolognini (1993), entre outros, foram elaboradas oficinas voltadas para a ampliação do universo cultural dos alunos do Ensino Médio da escola estadual parceira, do conceito de cultura e para a desconstrução de estereótipos. Verificou-se que a atividade contribuiu para a formação reflexiva dos bolsistas/licenciandos em relação ao tratamento da temática cultura no ensino de línguas.pt
dc.format.extent159-179-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectForeign language teachingen
dc.subjectBeliefsen
dc.subjectCultureen
dc.subjectPre-service teacher educationen
dc.subjectBrazilian Institutional Program for Initiation to Teachingen
dc.subjectEnsino e aprendizagem de línguaspt
dc.subjectPIBIDpt
dc.subjectFormação de professorespt
dc.subjectCulturapt
dc.titleO trabalho de licenciandos em alemão e inglês no PIBID: a construção da prática docente a partir das crenças de alunos do Ensino Médio sobre língua e cultura estrangeirapt
dc.title.alternativeThe work of undergraduate students of German and English on the Brazilian Institutional Program for Initiation to Teaching: constructing pedagogical practice from high school students’ beliefs about foreign language and cultureen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN2237-0951-2014-13-01-159-179.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Horizontes de Linguistica Aplicada-
dc.identifier.lattes2162057108800301-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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