You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125218
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorWhitaker, Dulce Consuelo Andreatta-
dc.contributor.authorWhitaker, Valéria Andreatta-
dc.contributor.authorSouza, Marinaldo Fernando de-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:28:41Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:52:25Z-
dc.date.available2015-07-15T18:28:41Z-
dc.date.available2016-10-25T20:52:25Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifierhttp://www.uniara.com.br/arquivos/file/nupedor/revistas-retratos/Retratos-v14-n1-2011/conteudo.pdf-
dc.identifier.citationRetratos de Assentamentos, v. 14, n. 1, p. 17-29, 2011.-
dc.identifier.issn1516-8182-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/125218-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125218-
dc.description.abstractIn addition to the comments summarized herein, regarding the difficulties in understanding scientific phenomena by the human mind (epistemological obstacles), this paper presents and proposes a methodological framework for transdisciplinarity and reflectivity as an interactive method through critical reflection to be used as an antidote against prejudice and a lack of transparency of researcher that are often seen as impeding proper understanding of the true, specifically in the human processes that occur with people living in rural areas. Then, three examples of research are presented, which – in different time periods – a polyocular view was applied to conduct investigations outlined by guidelines in the framework related to the proposal summarized within this work.en
dc.description.abstractApós rápidas observações sobre dificuldades de apreensão científica dos fenômenos pela mente humana (obstáculos epistemológicos), o texto apresenta proposta metodológica baseada em transdisciplinaridade e refletividade como antídoto aos preconceitos e a contra transparência do pesquisador, os quais impedem muitas vezes a compreensão adequada, principalmente dos processos humanos que ocorrem na zona rural. São apresentados então três exemplos de pesquisa, nas quais – em diferentes momentos – um olhar poliocular foi capaz de realizar investigações pautadas por diretrizes relacionadas à proposta aqui sintetizada.pt
dc.format.extent17-29-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectRural Studiesen
dc.subjectQualitative Researchen
dc.subjectNew Scienceen
dc.subjectTransdisciplinarityen
dc.subjectEstudos ruraispt
dc.subjectPesquisa Qualitativapt
dc.subjectNova Ciênciapt
dc.subjectTransdisciplinaridadept
dc.titleProposta metodológica para pesquisa em campo em assentamentos de reforma agráriapt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionCentro Universitário Araraquara (UNIARA)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, RODOVIA ARARAQUARA - JAÚ , KM1, CAMPUS, CEP 14800-850, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, RODOVIA ARARAQUARA - JAÚ , KM1, CAMPUS, CEP 14800-850, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1516-8182-2011-14-01-17-29.pdf-
dc.relation.ispartofRetratos de Assentamentos-
dc.identifier.lattes5883868106183757-
dc.identifier.lattes6610117393564880-
dc.identifier.lattes0856134136825440-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.