You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125231
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCriscuolo, Ana Carolina Sperança-
dc.date.accessioned2015-07-15T18:28:43Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:52:27Z-
dc.date.available2015-07-15T18:28:43Z-
dc.date.available2016-10-25T20:52:27Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifierhttp://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/volumes/40/Vol.40-n.1-Integra.pdf-
dc.identifier.citationEstudos Linguísticos, v. 40, n. 1, p. 406-419, 2011.-
dc.identifier.issn1413-0939-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/125231-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125231-
dc.description.abstractIn this paper, we intend to reflect on the subordination process based on a functionalist-cognitive approach. For this, we analyze syntactic constructions in which the main clause predicator is a speech act verb, a mental activity verb or a perception verb. One of the pragmatic functions of these constructions is to express evidentiality, which is basically the indication of the information source contained in a sentence. Evidentiality allows the Speaker to manage information in order to preserve his/her face and also allows the Addresser to assess the reliability of this information. We take the evidentiality expression as a functionality of the subordination process in order to rethink the teaching of syntax as a tool for an effective development of students’ communicative abilities.en
dc.description.abstractNeste trabalho, busca-se refletir sobre o processo de subordinação substantiva sob uma perspectiva funcionalista-cognitivista. Foram observadas construções sintáticas cujo predicador da oração principal é um verbo dicendi, um verbo de atividade mental ou um verbo de percepção. Uma das funções pragmáticas a que servem essas construções é a expressão da evidencialidade, que corresponde basicamente à indicação da origem da informação contida no enunciado. Esse recurso possibilita ao Falante gerenciar a informação de maneira a preservar sua face e, ao Ouvinte, permite a avaliação da confiabilidade dessa informação. Considerando-se a expressão da evidencialidade uma funcionalidade do processo de subordinação substantiva, tem-se por objetivo repensar o ensino da sintaxe como uma ferramenta no desenvolvimento efetivo das habilidades comunicativas dos alunos.pt
dc.format.extent406-419-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectSyntaxen
dc.subjectFunctionalist-cognitive approachen
dc.subjectSubordinationen
dc.subjectEvidentialityen
dc.subjectConceptual integrationen
dc.subjectSintaxept
dc.subjectAbordagem funcionalista-cognitivistapt
dc.subjectSubordinaçãopt
dc.subjectEvidencialidadept
dc.subjectIntegração conceptualpt
dc.titleSubjetividade no processo de subordinação substantiva: a expressão da evidencialidadept
dc.title.alternativeSubjectivity in the subordination process: the expression of evidentialityen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.relation.ispartofEstudos Linguísticos-
dc.identifier.lattes1241547491986182-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.