Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125231
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Criscuolo, Ana Carolina Sperança | - |
dc.date.accessioned | 2015-07-15T18:28:43Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T20:52:27Z | - |
dc.date.available | 2015-07-15T18:28:43Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T20:52:27Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.identifier | http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/volumes/40/Vol.40-n.1-Integra.pdf | - |
dc.identifier.citation | Estudos Linguísticos, v. 40, n. 1, p. 406-419, 2011. | - |
dc.identifier.issn | 1413-0939 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/125231 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125231 | - |
dc.description.abstract | In this paper, we intend to reflect on the subordination process based on a functionalist-cognitive approach. For this, we analyze syntactic constructions in which the main clause predicator is a speech act verb, a mental activity verb or a perception verb. One of the pragmatic functions of these constructions is to express evidentiality, which is basically the indication of the information source contained in a sentence. Evidentiality allows the Speaker to manage information in order to preserve his/her face and also allows the Addresser to assess the reliability of this information. We take the evidentiality expression as a functionality of the subordination process in order to rethink the teaching of syntax as a tool for an effective development of students’ communicative abilities. | en |
dc.description.abstract | Neste trabalho, busca-se refletir sobre o processo de subordinação substantiva sob uma perspectiva funcionalista-cognitivista. Foram observadas construções sintáticas cujo predicador da oração principal é um verbo dicendi, um verbo de atividade mental ou um verbo de percepção. Uma das funções pragmáticas a que servem essas construções é a expressão da evidencialidade, que corresponde basicamente à indicação da origem da informação contida no enunciado. Esse recurso possibilita ao Falante gerenciar a informação de maneira a preservar sua face e, ao Ouvinte, permite a avaliação da confiabilidade dessa informação. Considerando-se a expressão da evidencialidade uma funcionalidade do processo de subordinação substantiva, tem-se por objetivo repensar o ensino da sintaxe como uma ferramenta no desenvolvimento efetivo das habilidades comunicativas dos alunos. | pt |
dc.format.extent | 406-419 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.source | Currículo Lattes | - |
dc.subject | Syntax | en |
dc.subject | Functionalist-cognitive approach | en |
dc.subject | Subordination | en |
dc.subject | Evidentiality | en |
dc.subject | Conceptual integration | en |
dc.subject | Sintaxe | pt |
dc.subject | Abordagem funcionalista-cognitivista | pt |
dc.subject | Subordinação | pt |
dc.subject | Evidencialidade | pt |
dc.subject | Integração conceptual | pt |
dc.title | Subjetividade no processo de subordinação substantiva: a expressão da evidencialidade | pt |
dc.title.alternative | Subjectivity in the subordination process: the expression of evidentiality | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, Brasil | - |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, Brasil | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.relation.ispartof | Estudos Linguísticos | - |
dc.identifier.lattes | 1241547491986182 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.