You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126645
Title: 
Alienação acadêmica: uma reflexão a partir de Marx, Bauman e Castoriadis
Author(s): 
Maior Junior, Gilson Souto
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • The education is a fundamental part of a human life, extrapolating formal aspects and can be experienced in different existence activities. When the education is analyzed under a cultural context, it's noticed the influence of the education on docent and students formation, being the reproduction of this context. Thus, three aims were stablished: a) revise Marx literature about alienation; b) analyze and compare the understanding of alienation in Bauman's and Castoriadis' theory; c) suggest, from the theoretical readings, a search path in education area. For this purpose, a simple theoretical research was performed, showing the recurrent categories found in a literature review. Besides, the current context is discussed from a sociological and pedagogical point of view, focusing on raise important questioning for the educational area. The results pointed out that in a society characterized by liquid pragmatism, the students turn out to reflect their current society. It is expected - inside the limit of this study - to contributing to the formation of an education more aware of its culture that surrounds them
  • A educação é parte primordial da vida humana, extrapolando os aspectos formais e podendo ser vivenciada nas diferentes atividades da existência. Quando a educação é analisada à luz do contexto cultural, percebe-se a influência dessa na formação docente e discente, verificando-se que a mesma torna-se uma reprodução desse contexto. Assim, estabeleceram-se três objetivos: a) revisar a literatura de Marx sobre a alienação; b) analisar e comparar a compreensão de alienação na teoria de Bauman e Castoriadis; c) sugerir, a partir das leituras, um caminho de pesquisa na área da educação. Para tanto, realizou-se uma pesquisa bibliográfica, evidenciando-se as categorias recorrentes encontradas na revisão da literatura. Além disso, discutem-se o contexto atual da educação brasileira a partir de um ponto de vista sociológico e pedagógico, visando uma reflexão que possa levantar questionamentos importantes para a área educacional. Os resultados indicam que numa sociedade marcada pelo pragmatismo líquido os alunos acabam por refletir a sociedade na qual vivem. Espera-se - respeitados os limites deste estudo - contribuir para a formação de uma educação mais consciente da cultura que o cerca
Issue Date: 
11-Mar-2015
Citation: 
MAIOR JUNIOR, Gilson Souto. Alienação acadêmica: uma reflexão a partir de Marx, Bauman e Castoriadis. 2015. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2015.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Individualismo
  • Tecnologia educacional
  • Pós-modernismo
  • Sociedade do conhecimento
  • Educação
  • Pedagogia critica
  • Professores
  • Abordagem interdisciplinar do conhecimento
  • Individualism
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/126645
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.