Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126652
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Manzoni, Rosa Maria [UNESP] | - |
dc.contributor.author | Claudio, Ana Cristina | - |
dc.date.accessioned | 2015-08-20T18:50:03Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T20:55:37Z | - |
dc.date.available | 2015-08-20T18:50:03Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T20:55:37Z | - |
dc.date.issued | 2015-03-13 | - |
dc.identifier.citation | CLAUDIO, Ana Cristina. A escolarização da literatura infantil nos anos iniciais do ensino fundamental: um processo subsidiário aos fins pedagógicos. 2015. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2015. | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/126652 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126652 | - |
dc.description.abstract | Literature is a treasure for humanity and for the school. It causes psychological function of the individual, inserts it in the context of various cultures and historic moments, and, by having formative nature, School and Literature are intrinsecally related institutions. But literature is not the end of the first teaching, while the school has the purpose of teaching literature. Literature is not a source of good leads standards; have to be educated without this process to misrepresent. Thus, it was estalished is to investigate the inadequacy of schooling of Children's Literature pointed out by Soares in 2006, is still reality that becomes present in school or if there was any change in that status. Specific objectives were established: 1)Scanning separately in each of the books education system, from first to fifth grade of elementary school, according to the following categories involving education of literary reading: selection of genres and authors; presentation of these genres and no change from one genre to another; 2)analyze the way children's literature is presented by note-books analyzed education system develop the sensitivity of the student for pluris-signification and expressiveness of literary language, while fulfilling its social function and knowledge; 3)review the comprehension activities of literary reading proposed by notebooks to seize their educational goals. Therefore, we carried out basic theoretical research, demonstrating the functions of literature and the teaching of literature in school, and documentary research. Were analyzed 20 documents (the system apostilled notebooks), paying attention to classwork it to him of genres, authors and works chosen to be worked out, observing the cases of texts fragmentation and transport the genre to the page of the notebook system apostilled, and investigating the goals of literary reading instruction through the analysis of comprehension activities. The data received quantitative... | en |
dc.description.abstract | A literatura é um tesouro para a humanidade e para a escola. Ela provoca a função psicológica do indivíduo, insere-o no contexto de várias culturas e momentos históricos, e, por possuir natureza formativa, Escola e Literatura são instituições intrinsecamente ligadas. Mas a literatura não tem o fim primeiro de ensinar, enquanto a escola tem o fim de ensinar literatura. Literatura não é fonte de normas de boa conduta; tem que ser escolarizada sem que esse processo a deturpe. Assim, estabeleceu-se como objetivo geral investigar se a inadequação da escolarização da Literatura Infantil apontada por Soares, em 2006, ainda é realidade que se presentifica na escola ou se houve alguma alteração nesse status. Como objetivos específicos foram estabelecidos:1) Esquadrinhar, separadamente, cada um dos cadernos de um determinado sistema de ensino, do 1º ao 5º ano do ensino fundamental, de acordo com as seguintes categorias que envolvem ensino da leitura literária: seleção de gêneros e autores; forma de apresentação desses gêneros e se há alteração de um gênero para outro;2) Analisar se o modo como a literatura infantil é apresentada pelos cadernos do sistema de ensino analisado desenvolvem a sensibilidade do aluno para a plurissignificação e expressividade da linguagem literária, ao mesmo tempo em que cumpre sua função social e de conhecimento;3) Analisar as atividades de compreensão da leitura literária propostas pelos cadernos para apreender os seus objetivos de ensino. Para tanto, realizou-se pesquisa teórica básica, evidenciando-se as funções da literatura e o ensino da literatura na escola, e a pesquisa documental. Foram analisados 20 documentos (cadernos do sistema apostilado), atentando à escolha dos gêneros, autores e obras escolhidos para serem trabalhados, observando os casos de fragmentação de textos e o transporte do gênero para a página do caderno do sistema apostilado, e investigando os objetivos... | pt |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.source | Aleph | - |
dc.subject | Literatura infantojuvenil | pt |
dc.subject | Leitura (Ensino elementar) | pt |
dc.subject | Escolarização | pt |
dc.subject | Children's literature | pt |
dc.title | A escolarização da literatura infantil nos anos iniciais do ensino fundamental: um processo subsidiário aos fins pedagógicos | pt |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.file | http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000837763.pdf | - |
dc.identifier.aleph | 000837763 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.