Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126810
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Mendes, Claudinei Magno Magre | - |
dc.date.accessioned | 2015-08-21T17:53:13Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T20:55:59Z | - |
dc.date.available | 2015-08-21T17:53:13Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T20:55:59Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.citation | Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 34, n. 1, p. 91-100, 2012. | - |
dc.identifier.issn | 1807-8656 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/126810 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126810 | - |
dc.description.abstract | In this paper we analyze the question of character essayistic the historiography of the first half of the twentieth century. We examined this issue due to the emergence of a new trend on the historiographical colonization (School of Rio) who criticizes, among other things, the essay-like character in historiography. Whereas the criticism expressed how a new trend breaks with the existing historiography, we decided to examine this critical gauge. To promote the overcoming of a certain history is necessary to understand it in its historicity, that is, the motivations that led historians to examine the history of a given way. Of course, criticism is a moment of transcendence. But to be a radical departure is necessary to understand the historiography of historical criticism and not simply point their supposed mistakes, shortcomings and failures. | en |
dc.description.abstract | Neste texto analisamos a questão do caráter ensaístico da historiografia brasileira da primeira metade do século XX. Examinamos esta questão em função do surgimento de uma nova tendência historiográfica relativa à colonização (Escola do Rio) que critica, dentre outros aspectos, o caráter ensaístico da historiografia. Considerando que a crítica expressa o modo como uma nova tendência rompe com a historiografia vigente, resolvemos examinar essa crítica para avaliar sua extensão. Para se promover a superação de determinada historiografia, é necessário compreendê-la em sua historicidade, isto é, as motivações que levaram historiadores a examinar a história de determinada maneira. Evidentemente, a crítica constitui um momento dessa superação. Mas, para haver uma ruptura radical, é necessária a compreensão histórica da historiografia criticada e não simplesmente a indicação de supostos equívocos, deficiências e falhas. | pt |
dc.format.extent | 91-100 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.source | Currículo Lattes | - |
dc.subject | Brazilian historiography | en |
dc.subject | Essay | en |
dc.subject | Colonization | en |
dc.subject | School of Rio | en |
dc.subject | Historiografia brasileira | pt |
dc.subject | Ensaio | pt |
dc.subject | Colonização | pt |
dc.subject | Escola do Rio | pt |
dc.title | O Ensaísmo na Historiografia Brasileira | pt |
dc.title.alternative | The question of the essays in brazilian historiography | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de História, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Tenis Clube, CEP 19800000, SP, Brasil | - |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de História, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Tenis Clube, CEP 19800000, SP, Brasil | - |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.4025/actascihumansoc.v34i1.14186 | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.file | ISSN1807-8656-2012-34-01-91-100.pdf | - |
dc.relation.ispartof | Acta Scientiarum. Human and Social Sciences | - |
dc.identifier.lattes | 3032720343513196 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.