You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126914
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCambuí, Heloisa Aguetoni-
dc.contributor.authorRibeiro, Diana Pancini de Sá Antunes-
dc.date.accessioned2015-08-21T17:53:28Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:56:12Z-
dc.date.available2015-08-21T17:53:28Z-
dc.date.available2016-10-25T20:56:12Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/17978-
dc.identifier.citationSemina. Ciências Sociais e Humanas, v. 35, n. 1, p. 113-128, 2014.-
dc.identifier.issn1676-5443-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/126914-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126914-
dc.description.abstractThe conducts that occur in the context of intersubjectivity are arranged from unconscious psychological fields which influence individual and collective practices. Therefore, it becomes important to consider the collective imagination of psychology students as this may interfere about the exercise of their clinical practice. The aim of this study was to investigate the collective imaginary of psychology students about the clinical practice with patients considered difficult in the analytic setting. Based on the psychoanalytic method, this research utilized the Procedure of Drawings-Stories with Theme in group interview, for the purpose of discuss on the vicissitudes of contemporary clinical work with these patients. In the present study, participated eight undergraduates of the eighth semester of a psychology course.The resulting material of the interview constituted by drawings-stories and the narrative was psychoanalytically analyzed, in the light of the Multiple Fields Theory proposed by Herrmann and in dialogue with the winnicottian thought, allowing to apprehend the follows fields of affective-emotional meaning: “Insecurity”, “Perfect Therapist”, “Mutuality”, “Experience”, “Negation of Madness” and “Madness as tal”. In general the imaginary manifestations of psychology students constitute the analytic relationship with the difficult patients by mobilizing feelings of insecurity, distress, anxiety, incapacity and helplessness.en
dc.description.abstractAs condutas que ocorrem no contexto da intersubjetividade são organizadas a partir de campos psicológicos não conscientes, que influenciam as práticas individuais e coletivas. Torna-se importante, portanto, considerar o imaginário coletivo dos psicólogos em formação, na medida em que este pode interferir no exercício de sua prática clínica. Este estudo teve como objetivo investigar o imaginário coletivo de terapeutas em formação sobre o atendimento de pacientes considerados difíceis no setting analítico. Com base no método psicanalítico, esta investigação utilizou o Procedimento de DesenhosEstórias com Tema em entrevista grupal, com a finalidade de problematizar sobre as vicissitudes da clínica contemporânea com estes pacientes. Participaram deste estudo, oito graduandos do oitavo semestre de um curso de psicologia. O material resultante da entrevista constituído pelos desenhosestórias e a narrativa foi psicanaliticamente analisado, à luz da Teoria dos Campos proposta por Herrmann e em interlocução com o pensamento winnicottiano, permitindo a apreensão dos seguintes campos de sentido afetivo-emocional: “Insegurança”, “Terapeuta Perfeito”, “Mutualidade”, “Vivência”, “Negação da Loucura” e “A Loucura como Tal”. De modo geral, as manifestações imaginárias dos estudantes de psicologia configuram a relação analítica com os pacientes difíceis, por meio da mobilização de sensações de insegurança, angústia, ansiedade, incapacidade e impotênciapt
dc.format.extent113-128-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectPsychoanalysisen
dc.subjectWinnicotten
dc.subjectDifficult patientsen
dc.subjectProcedure of drawings-stories with themeen
dc.subjectCollective imaginaryen
dc.subjectWinnicottpt
dc.subjectProcedimento de Desenhos-Estórias com Temapt
dc.subjectImaginário coletivopt
dc.subjectPacientes dificeispt
dc.subjectEstudantes de Psicologiapt
dc.titleA clínica dos casos difíceis no imaginário de estudantes de psicologiapt
dc.title.alternativeThe clinical practice with difficult patients in the collective imaginary of psychology studentsen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras, Departamento de Psicologia Clínica, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras, Departamento de Psicologia Clínica, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, Brasil-
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5433/1679-0383.2014v35n1p113-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1676-5443-2014-35-01-113-128.pdf-
dc.relation.ispartofSemina. Ciências Sociais e Humanas-
dc.identifier.lattes6261035786976974-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.