You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126995
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNascimento, Mari Clair Moro-
dc.contributor.authorBarbosa, Raquel Lazzari Leite-
dc.date.accessioned2015-08-21T17:53:40Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:56:23Z-
dc.date.available2015-08-21T17:53:40Z-
dc.date.available2016-10-25T20:56:23Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2948-
dc.identifier.citationNuances, v. 25, n. 3, p. 225-243, 2014.-
dc.identifier.issn2236-0441-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/126995-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126995-
dc.description.abstractThe study presented here aimed to understand how the traineeship supervisor can act for this moment to be a valuable learning for future teachers, with a view to her operations to expand the knowledge of students. For this, we analyzed the pedagogical actions that occurred during the supervised training of a pedagogy course at a public university situated in the state of Paraná, Brazil. Supported in qualitative research this investigation shows that the supervisory actions, in the view of interns, favored teacher education: respect for the supervisor to people; her orientation to the importance of reflecting on aspects recognized as negative, her help in the preparation of interdisciplinary lesson plan and the need for a flexible lesson plan; her presence in moments of interventions; feedback given and appreciation of the role of the educator in the teaching / learning.en
dc.description.abstractEl estudio ora presentado ha buscado entender como el supervisor de pasantía curricular puede actuar para que este momento sea de aprendizajes valorosas para el futuro docente, teniendo en vista su actuación para la ampliación del conocimiento de los alumnos. Para eso se analisaron acciones pedagógicas pasadas a lo largo de la pasantía supervisionada de un curso de Pedagogía de una universidad pública, ubicada en la Provincia de Paraná. Amparada en la pesquisa cualitativa, la investigación presenta acciones de la supervisora que, en la visión de las pasantes, favorecieron la formación docente: el respecto de la supervisora con las personas; su orientación para la importancia de que se refleje sobre aspectos reconocidos como negativos, su auxilio en la elaboración del plan de clase interdisciplinar; bien como la necesidad de flexibilización del plan de clase; su presencia en los momentos de intervenciones; el feedback que se atribuye y la valoración del papel del pedagogo en el proceso de enseñanza/aprendizaje.es
dc.description.abstractO estudo ora apresentado buscou entender como o supervisor de estágio curricular pode atuar para que este momento seja de aprendizagens valorosas para o futuro docente, tendo em vista a sua atuação para a ampliação do conhecimento dos alunos. Para isso, analisaram-se ações pedagógicas ocorridas durante o estágio supervisionado, de um curso de Pedagogia de uma universidade pública, situada no Estado do Paraná. Amparada na pesquisa qualitativa, a investigação apresenta ações da supervisora que, na visão de estagiárias, favoreceram a formação docente: o respeito da supervisora para com as pessoas; a sua orientação para a importância de se refletir sobre aspectos reconhecidos como negativos, o seu auxílio na elaboração do plano de aula interdisciplinar; bem como a necessidade de flexibilização do plano de aula; a sua presença nos momentos das intervenções; o feedback atribuído e a valorização do papel do pedagogo no processo ensino/aprendizagem.pt
dc.format.extent225-243-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectPracticumen
dc.subjectSupervisoren
dc.subjectInitial teacher educationen
dc.subjectPasantíaes
dc.subjectSupervisor de pasantíaes
dc.subjectFormación inicial docentees
dc.subjectEstágiopt
dc.subjectSupervisor de estágiopt
dc.subjectFormação inicial docentept
dc.titleFormação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagenspt
dc.title.alternativeInitial teacher training: the curricular internship as a space for learningen
dc.title.alternativeFormación inicial docente: la pasantía como espacio de aprendozajeses
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19808-173, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19808-173, SP, Brasil-
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i3.2948-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN2236-0441-2014-25-03-225-243.pdf-
dc.relation.ispartofNuances-
dc.identifier.lattes0734650628154687-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.