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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127104
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DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPerez, Deivis-
dc.date.accessioned2015-08-21T17:53:55Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:56:38Z-
dc.date.available2015-08-21T17:53:55Z-
dc.date.available2016-10-25T20:56:38Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/26948-
dc.identifier.citationRevista de Educação Popular, v. 13, n. 2, p. 36-48, 2014.-
dc.identifier.issn1982-7660-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/127104-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127104-
dc.description.abstractThis study examined an example of community education of citizens that aimed to encourage their participation in democratic management of a non-governmental organization (NGO). The research problems were based on the NGO perspective and the ideas of community education and democratic management that guides the education of citizens to participate in the management of this organization. This issue has been studied under the perspective of educators and managers of NGO who performed the work focused on this study. We opted for a qualitative approach with a review of academic literature, questionnaires and individual and group interviews. The results indicated that the perspective of NGO adopted is used in Brazil. These organizations have low politicization and minimize conflicts between social groups. This approach seemed to contradict the prospect of democratic management that encouraged the struggle for rights and engagement in the management of the NGO and public spaces. The contradictions between the approaches of NFO and democratic management probably influenced the adoption of two conceptions of community education. One is dedicated to promoting self-help community to solve their social and economic problems and other inspired by Paulo Freire, which encourages popular mobilization for the questioning of capitalist social organization.en
dc.description.abstractEsta pesquisa examinou um caso de educação comunitária de cidadãos para a participação na gestão democrática de uma Organização Não Governamental (Ong). O problema delimitado foi: qual visão de Ong e quais concepções de educação comunitária e gestão democrática nortearam a educação de cidadãos para participação na gestão de uma Ong? A questão foi estudada considerando a perspectiva dos educadores e gestor da Ong que executaram o trabalho focalizado nesse estudo. Optou-se pela abordagem qualitativa de pesquisa e foram realizadas a revisão da literatura acadêmica, aplicação de questionários e entrevistas individuais e coletivas. Os resultados indicaram que a visão de Ong adotada foi aquela que é corrente no Brasil, em que essas organizações apresentam baixa politização e minimizam embates entre segmentos sociais. Essa abordagem pareceu contradizer a perspectiva de gestão democrática assumida que estimula a luta por direitos e engajamento na gestão da Ong e dos espaços públicos. As contradições entre as abordagens de Ong e gestão democrática, provavelmente, influenciaram a adoção de duas concepções de educação comunitária, sendo uma dedicada ao estímulo à autoajuda da comunidade na resolução dos seus problemas socioeconômicos e outra inspirada por Paulo Freire, que incentiva a mobilização popular para o questionamento da organização social burguesa.pt
dc.format.extent36-48-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectCommunity educationen
dc.subjectDemocratic managementen
dc.subjectNon-governmental organizationsen
dc.subjectEducação comunitáriapt
dc.subjectGestão democráticapt
dc.subjectOrganização não governamentalpt
dc.titleEducação comunitária para a participação na gestão democrática de orgainzação não governamental/Ongpt
dc.title.alternativeCommunity education to participate in democratic management of a non-governmental organization (NGO)en
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Assis-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.relation.ispartofRevista de Educação Popular-
dc.identifier.lattes6409892014093401-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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