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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127124
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DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMartins, Gilberto Figueiredo-
dc.date.accessioned2015-08-21T17:53:57Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:56:41Z-
dc.date.available2015-08-21T17:53:57Z-
dc.date.available2016-10-25T20:56:41Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/8298-
dc.identifier.citationCerrados, v. 29, n. 19, p. 61-84, 2010.-
dc.identifier.issn0104-3927-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/127124-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127124-
dc.description.abstractTo be or not to be (of candomblé)? – aspects of Afro-Brazilian religious field in the theater play Balbina de Iansã, by Plínio Marcos. In 1970, the playwright born in Santos-SP Plínio Marcos writes and directs the spectacle Balbina de Iansã, an adaptation (in form of a musical) from Romeo and Juliet, by Shakespeare. The action happens in a candomblé yard, managed authoritatively by a Mãe-de Santo, who tries to prevent the young protagonist couple’s love. This study analyzes the representation of some rites and principles of Afro-Brazilian religion in the play, especially concerning the critique of the relations of power that exist in the yards of São Paulo.en
dc.description.abstractSer ou não ser (de santo)? – aspectos do campo religioso afro-brasileiro na peça teatral Balbina de Iansã, de Plínio Marcos. Em 1970, o dramaturgo santista Plínio Marcos escreve e dirige o espetáculo Balbina de Iansã, uma adaptação (em forma de musical) de Romeu e Julieta, de Shakespeare. A ação ocorre em um terreiro de candomblé, dirigido autoritariamente por uma mãe-de-santo, que tenta impedir o amor do jovem casal protagonista. O ensaio analisa a representação de alguns ritos e princípios da religião afro-brasileira na peça, com destaque para a crítica às relações de poder vigentes nos terreiros paulistas.pt
dc.format.extent61-84-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectBrazilian dramaturgyen
dc.subjectPlínio Marcosen
dc.subjectAfroBrazilian religionsen
dc.subjectIntertextualityen
dc.subjectDramaturgia brasileirapt
dc.subjectPlínio Marcospt
dc.subjectReligiões afro-brasileiraspt
dc.subjectIntertextualidadept
dc.titleSer ou não ser (de santo)?: aspectos do campo religioso afro-brasileiro na peça teatral Balbina de Iansã, de Plínio Marcospt
dc.title.alternativeTo be or not to be (of candomble)?: aspects of afro-brazilian religious field in the theater play Balbina de Iansã, by Plinio Marcosen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.relation.ispartofCerrados-
dc.identifier.lattes5596807699085632-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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