You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127128
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRocha, Renato Oliveira-
dc.contributor.authorBetella, Gabriela Kvacek-
dc.date.accessioned2015-08-21T17:53:58Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:56:41Z-
dc.date.available2015-08-21T17:53:58Z-
dc.date.available2016-10-25T20:56:41Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifierhttp://www.uems.br/eventos/revell/arquivos/15_2011-09-21_21-51-23.pdf-
dc.identifier.citationRevista de Estudos Literários da UEMS, v. 1, p. 160-166, 2011.-
dc.identifier.issn2179-4456-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/127128-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127128-
dc.description.abstractUsing the concept of influence, well explored by Sandra Nitrini (2000), the purpose of this study is to verify the characterization of the main characters of O Xangô de Baker Street (1995) and Macunaíma, o herói sem nenhum caráter (1928) – Sherlock Holmes and Macunaíma – as rogues in their novels, heirs to the Spanish picaresque, a genre that has taken on new meaning in Brazilian literature, as pointed out since the 1960s by Antonio Candido in his famous essay “Dialética da malandragem” (2010). With these theories, we analyze the composition of the tricksters, whose starting point is the question facing the country, the Brazilian. Although the distances in time and style of separating the protagonists created by Jô Soares and Mário de Andrade, we have noticed the interesting procedure of re-creation of the renowned English detective created by Arthur Conan Doyle and the reinterpretation of aspects of Brazilian folklore a convergence of interests with regard to representation of the national character.en
dc.description.abstractUtilizando o conceito de influência, bastante explorado por Sandra Nitrini (2000), a proposta deste trabalho é verificar a caracterização dos personagens principais de O Xangô de Baker Street (1995) e de Macunaíma, o herói sem nenhum caráter (1928) – Sherlock Holmes e Macunaíma – como malandros nos respectivos romances, herdeiros da picaresca espanhola, gênero que tomou um novo significado na literatura brasileira, conforme assinalado desde os anos de 1960 por Antonio Candido em seu célebre ensaio “Dialética da malandragem” (2010). Com essa base teórica analisamos a composição dos malandros, cujo ponto de partida está voltado para a questão do nacional, do brasileiro. Embora as distâncias no tempo e de estilo separem os protagonistas criados por Jô Soares e Mário de Andrade notamos no interessante procedimento de recriação do consagrado detetive inglês de Arthur Conan Doyle e na releitura de aspectos do folclore brasileiro uma convergência de interesses no que diz respeito à representação do caráter nacional.pt
dc.format.extent160-166-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectBrazilian romanceen
dc.subjectComparative Literatureen
dc.subjectTrickeryen
dc.subjectPicardyen
dc.subjectRomance brasileiropt
dc.subjectLiteratura Comparadapt
dc.subjectMalandragempt
dc.subjectPicardiapt
dc.titleA dialética da malandragem revisitada em O Xangô de Baker Streetpt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.relation.ispartofRevista de Estudos Literários da UEMS-
dc.identifier.lattes3065305177014712-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.