You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127138
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCosta, Camilla Gonçalves da-
dc.contributor.authorVolpato, Ana Lucia-
dc.contributor.authorAbrão, Jorge Luís Ferreira-
dc.contributor.authorRibeiro, Diana Pancini de Sá Antunes-
dc.date.accessioned2015-08-21T17:53:59Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:56:42Z-
dc.date.available2015-08-21T17:53:59Z-
dc.date.available2016-10-25T20:56:42Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifierhttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432013000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt-
dc.identifier.citationBoletim de Psicologia, v. 53, n. 138, p. 49-63, 2013.-
dc.identifier.issn0006-5943-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/127138-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127138-
dc.description.abstractWe tried to analyze in this paper the meaning of silence into the analytical setting, based in Winnicott’s proposal of psychoanalysis and from clinical experience fragments of one the authors. Therefore, we surveyed the meaning of silence in the setting for some psychoanalysts and, afterwards, we made reference mainly to the concepts related to Winnicott’s Theory of the Emotional Maturity, such as holding, handling, the presentation of objects, and those concerning hesitation and transitionality. We further availed ourselves of the concepts of transference and count transference to ponder on the therapeutic dyad into the analytical setting. Our final considerations point to the need to consider silence as an important communication in certain circumstances of the therapeutic work, as well as suggesting that the setting, in this case study, requested hopeful non-invasive approach of the therapist, to allow the appearance of transitional space through which the emotional maturity can be resumed in this patient.en
dc.description.abstractBuscamos neste trabalho analisar o sentido do silêncio no setting analítico, embasados pela psicanálise tal como proposta por Winnicott e a partir de fragmentos da vivência clínica de uma das autoras1. Para tanto levantamos o sentido do silêncio no setting para alguns psicanalistas e, posteriormente, nos referirmos especialmente aos conceitos relacionados à Teoria do Amadurecimento Emocional de Winnicott, tais como o holding, handling e apresentação de objetos, e o da hesitação e transicionalidade. Valemo-nos, ainda, dos conceitos de transferência e contratransferência para refletir sobre a dupla terapêutica no setting analítico. Nossas considerações finais apontam para a necessidade de se tomar o silêncio como uma comunicação importante em determinadas circunstâncias do trabalho terapêutico, além de sugerir que o setting, neste estudo de caso, solicitou a postura esperançosa e não invasiva da terapeuta a fim de possibilitar o surgimento do espaço transicional, por meio do qual pôde ser retomado o processo de amadurecimento do paciente.pt
dc.format.extent49-63-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectPsychoanalysisen
dc.subjectWinnicotten
dc.subjectSilence in the settingen
dc.subjectPsicanálisept
dc.subjectWinnicottpt
dc.subjectSilêncio no settingpt
dc.titleReflexões psicanalíticas winnicottianas sobre o sentido do silêncio no settingpt
dc.title.alternativeWinnicottian psychoanalytical ponderings on the meaning of silence in the settingen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras, Departamento de Psicologia Clínica, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras, Departamento de Psicologia Clínica, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN0006-5943-2013-53-138-49-63.pdf-
dc.relation.ispartofBoletim de Psicologia-
dc.identifier.lattes6261035786976974-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.