You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127621
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorD'Ambrosio, Ubiratan [UNESP]-
dc.contributor.authorBarbosa, Linlya Natássia Sachs Camerlengo de-
dc.date.accessioned2015-09-17T15:24:34Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:57:47Z-
dc.date.available2015-09-17T15:24:34Z-
dc.date.available2016-10-25T20:57:47Z-
dc.date.issued2014-11-18-
dc.identifier.citationBARBOSA, Linlya Natássia Sachs Camerlengo de. Entendimentos a respeito da matemática na educação do campo: questões sobre currículo. 2014. 234 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/127621-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127621-
dc.description.abstractThis thesis is part of the Program Ethnomathematics and its central purpose is to show and to discuss the ways to understand the mathematics curriculum in rural education. For that, I draw panoramic images, based on academic publications, on the courses of Bachelor in Rural Education with specialization in Mathematics and on seven interviews. With that, I compose four images zoomed in, focusing aspects of scholar curriculum, specifically of mathematics, in rural education. The first one considers that the mathematics contents to be taught in rural schools should be the same as any other school, but it's important to start from the student's reality; the second one, on the contrary, questions the knowledge that composes the programs and it suggests including local knowledge, which historically has been excluded; the third one asserts that it should not have specificity in mathematics curriculum in rural schools; and, at last, the fourth one proposing that the schools should also offer technical training for rural jobsen
dc.description.abstractEsta tese insere-se no Programa de Pesquisa Etnomatemática e tem como objetivo central apresentar e discutir maneiras de entender o currículo de matemática na educação do campo. Para isso, traço imagens panorâmicas, a partir de publicações acadêmicas, de perfis de cursos de Licenciatura em Educação do Campo, com habilitação em Matemática e de sete entrevistas. Com isso, construo quatro imagens com zoom, focando em aspectos do currículo escolar, especificamente de matemática, na educação do campo. O primeiro deles entende que os conteúdos matemáticos a serem trabalhados nas escolas do campo deve ser os mesmos de qualquer outra escola, mas que é importante partir da realidade para chegar ao objeto matemático; o segundo, ao contrário, questiona os conhecimentos presentes nos programas curriculares e sugere que sejam incluídos os saberes locais, que historicamente deles foram excluídos; o terceiro afirma que não deve haver especificidade no programa curricular de matemática de escolas do campo; e, por fim, o quarto compreende que a escola deveria, também, oferecer uma formação técnica para os trabalhos ruraispt
dc.format.extent234 f.-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourceAleph-
dc.subjectMathematics - Study and teachingpt
dc.subjectMatemática - Estudo e ensinopt
dc.subjectEtnomatematicapt
dc.subjectCurriculospt
dc.subjectEducação do campopt
dc.subjectPesquisa bibliograficapt
dc.titleEntendimentos a respeito da matemática na educação do campo: questões sobre currículopt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.filehttp://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-09-2015/000846895.pdf-
dc.identifier.aleph000846895-
dc.identifier.capes33004137031P7-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.