You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/129647
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCerigatto, Mariana Picaro-
dc.contributor.authorSilva Casarin, Helen de Castro-
dc.date.accessioned2015-10-22T06:22:50Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:16:01Z-
dc.date.available2015-10-22T06:22:50Z-
dc.date.available2016-10-25T21:16:01Z-
dc.date.issued2015-01-01-
dc.identifierhttp://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/039-
dc.identifier.citationInformacao & sociedade-estudos, v. 25, n. 1, p. 39-52, 2015.-
dc.identifier.issn0104-0146-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/129647-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/129647-
dc.description.abstractRecognizing the importance of developing the information and media literacy in contemporary society, this article discusses the scenario of hybrid languages born on cyberspace, hypertext and the new types of readers who interact with information, now disseminated by digital media. As theoretical references authors such as Lucia Santaella, we develop arguments that present the headquarters of language and thought within a semiotic support. Matrices help to understand the phenomenon of hybrid language in hypertext. Therefore, we emphasize that the development of skills associated with the new reading environments propitiated by the virtual environment requires the understanding of language, which is one of the concepts used within the media and information literacy (MIL) proposal of Unesco, which combines the two concepts and skills of information and media literacy. It is hoped that this article motivate scholars and practitioners of education and information to take responsibility to educate for information environments that arise with new media and technologies, emphasizing the issue of reading and language.en
dc.description.abstractAo reconhecer a importância de desenvolver a competência informacional e midiática na sociedade contemporânea, o presente artigo discute o cenário de linguagens híbridas que nasce diante o ciberespaço, o hipertexto e os novos tipos de leitores que interagem com a informação, agora disseminada pelas mídias digitais. Tendo como referenciais teóricos autores como Lucia Santaella, procuramos desenvolver argumentos que apresentem as matrizes da linguagem e do pensamento dentro de um respaldo semiótico. As matrizes ajudam a compreender o fenômeno da linguagem híbrida no hipertexto. Diante disso, enfatizamos que o desenvolvimento de habilidades ligadas aos novos ambientes de leitura propiciados pelo ambiente virtual depende da compreensão da linguagem, que é um dos conceitos trabalhados dentro da proposta de alfabetização midiática e informacional (AMI) da Unesco, que agrega as duas noções e habilidades da information e media literacy. Espera-se que este artigo motive estudiosos e profissionais da educação e informação a assumirem a responsabilidade de educar para os ambientes informacionais que surgem com as novas mídias e tecnologias, dando ênfase à questão da leitura e linguagem.pt
dc.format.extent39-52-
dc.language.isospa-
dc.publisherUniv Federal Campina Grande-
dc.sourceWeb of Science-
dc.subjectHypertexten
dc.subjectMatrices of languageen
dc.subjectMedia and information literacyen
dc.subjectHipertextopt
dc.subjectMatrizes da linguagempt
dc.subjectMedia e informationpt
dc.subjectliteracypt
dc.titleNew readers, new reading skills and meaning: challenges for media and information literacyen
dc.title.alternativeNovos leitores, novas habilidades de leitura e significação: desafios para a media e information literacypt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniv Estadual Paulista, Comunicacao Informacao &Educ Televisao Digital, Sao Paulo, Brazil-
dc.description.affiliationUniv Estadual Paulista, Programa Ciencia Informacao, Sao Paulo, Brazil-
dc.description.affiliationUniv Estadual Paulista, Sao Paulo, Brazil-
dc.description.affiliationUniv Estadual Paulista, Dept Ciencia Informacao, Sao Paulo, Brazil-
dc.description.affiliationUnespUniv Estadual Paulista, Comunicacao Informacao &Educ Televisao Digital, Sao Paulo, Brazil-
dc.description.affiliationUnespUniv Estadual Paulista, Programa Ciencia Informacao, Sao Paulo, Brazil-
dc.description.affiliationUnespUniv Estadual Paulista, Sao Paulo, Brazil-
dc.description.affiliationUnespUniv Estadual Paulista, Dept Ciencia Informacao, Sao Paulo, Brazil-
dc.identifier.wosWOS:000356384400004-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileWOS000356384400004.pdf-
dc.relation.ispartofInformacao &sociedade-estudos-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.