You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/130011
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSeverino, Claudio Delunardo-
dc.contributor.authorMiranda Goncalves, Francisco Jose-
dc.contributor.authorDarido, Suraya Cristina-
dc.date.accessioned2015-11-03T15:28:34Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:17:01Z-
dc.date.available2015-11-03T15:28:34Z-
dc.date.available2016-10-25T21:17:01Z-
dc.date.issued2014-10-01-
dc.identifierhttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/46071-
dc.identifier.citationMovimento. Porto Alegre: Univ Fed Rio Grande Do Sul, Escola Educ Fisica, v. 20, n. 4, p. 1283-1304, 2014.-
dc.identifier.issn0104-754X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/130011-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/130011-
dc.description.abstractThe present study has as its main purpose the investigation of teachers'view concerning the teaching and learning of basketball in Physical Education classes in a school setting. The selected teachers who participated in this survey come from public and private institutions in the city of Volta Redonda, RJ, Brazil, teaching 6th-9th grade classes of elementary school. This was a quantitative and qualitative study with content analysis. Data collection included interviewing 60 teachers who provided their opinions on the issue investigated. Development of basketball was investigated not only as a content for the Physical Education classes, but also as a dimension that goes beyond school boundaries, where that sport plays an important role in society. Joint actions to provide the opportunity for basketball to grow as a content for Physical Education classes may represent a way to describe its implementation in all contexts, although the importance of this discipline in the school setting should not be disregarded in favor of obtaining results in sports competitions.en
dc.description.abstractLa presente investigación tuvo como objetivo general explorar la visión de los profesores acerca del proceso de enseñanza y aprendizaje del Basquetbol en las clases de Educación Física en ambiente escolar. Participaron en la investigación docentes de las instituciones públicas y privadas del municipio de Volta Redonda/ RJ/Brasil en cursos del 6º al 9º año de la Enseñanza Fundamental. Se trató de un estudio cuanti-cualitativo con análisis de contenido y, como procedimiento de recopilación de datos, fueron entrevistados sesenta docentes que opinaron acerca de la cuestión investigada. Se estudió la realidad del desarrollo del Basquetbol no sólo en la condición de contenido de las clases de Educación Física, sino también en una dimensión que sobrepasa los límites escolares, donde el deporte representa significativo papel en la sociedad. Acciones conjuntas en el sentido de favorecer el crecimiento del Basquetbol como contenido de las clases de Educación Física pueden representar un camino para llegar a la descripción de su aplicación en todos los contextos, aunque no se deba olvidar la relevancia de la disciplina en el escenario escolar en favor de la obtención de resultados en competiciones deportivas.es
dc.description.abstractA presente pesquisa teve como objetivo geral investigar a percepção dos professores acerca do processo de ensino e de aprendizagem do Basquetebol nas aulas de Educação Física em ambiente escolar. Participaram da pesquisa docentes das instituições públicas e privadas do município de Volta Redonda/RJ/Brasil em turmas do 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental. Tratou-se de um estudo quanti-qualitativo com análise de conteúdo e, como procedimento de coleta de dados, foram entrevistados sessenta docentes que opinaram acerca da questão investigada. Verificou-se a realidade do desenvolvimento do Basquetebol não somente na condição de conteúdo das aulas da Educação Física, mas também numa dimensão que transpõe os limites escolares, onde o esporte representa significativo papel na sociedade. Ações conjuntas no sentido de oportunizar o crescimento do Basquetebol como conteúdo das aulas de Educação Física podem representar um caminho para a descrição da sua aplicação em todos os contextos, embora não se deva abrir mão da relevância da disciplina no cenário escolar em favor da obtenção de resultados em competições esportivas.pt
dc.format.extent1283-1304-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniv Fed Rio Grande Do Sul, Escola Educ Fisica-
dc.sourceWeb of Science-
dc.subjectSchoolen
dc.subjectBasketballen
dc.subjectEducationen
dc.subjectPrimary and secondaryen
dc.subjectLearningen
dc.subjectEscolapt
dc.subjectBasquetebolpt
dc.subjectEnsino fundamental e médiopt
dc.subjectAprendizagempt
dc.titleA visão dos professores quanto ao processo de ensino e de aprendizagem do basquetebol nas aulas de educação física: a realidade de Volta Redonda/RJpt
dc.title.alternativeThe vision of teachers regarding teaching and learning of basketball in Physical Education lessons: the reality of Volta Redonda/RJen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniv Volta Redonda UniFOA-
dc.contributor.institutionUniv Tras Os Montes &Alto Douro-
dc.contributor.institutionInst Super Maia-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniv Volta Redonda UniFOA, Curso Educ Fis Ctr, Volta Redonda, RJ, Brazil-
dc.description.affiliationUniv Tras Os Montes &Alto Douro, Curso Posgrad Ciencias Educ Fis &Desporto, Vila Real, Portugal-
dc.description.affiliationInst Super Maia, Avioso S Pedro, Portugal-
dc.description.affiliationUniv Estadual Paulista, Inst Biociencias, Dept Educ Fis, Rio Claro, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUnespUniv Estadual Paulista, Inst Biociencias, Dept Educ Fis, Rio Claro, SP, Brazil-
dc.identifier.wosWOS:000350398100003-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileWOS000350398100003.pdf-
dc.relation.ispartofMovimento-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.