You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/130177
Title: 
Fundamentos filosóficos e antropológicos da teoria do se-movimentar e a formação de sujeitos emancipados, autônomos e críticos: o exemplo do currículo de educação física do Estado de São Paulo
Other Titles: 
Philosophical and anthropological foundations of Sich-bewegen Theory and the formation of emancipated, autonomous and critical subjects: the example of Physical Education curriculum in the State of Sao Paulo
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Univ Western Sydney
  • Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
ISSN: 
0104-754X
Abstract: 
  • This article examines philosophical and anthropological underpinnings of the Sich-Bewegen Theory, based on the phenomenological philosophy by Merleau-Ponty and social anthropology by Mauss and Geertz. It also considers implications for Physical Education Elementary and High School curricula aimed at forming emancipated, autonomous and critical individuals, taking the Physical Education Curriculum of the State of Sao Paulo as example. It concludes that the curriculum needs to imbricate into students'social life and take into account the challenges and issues from contemporary society.
  • Este artigo analisa os fundamentos filosóficos e antropológicos subjacentes à Teoria do Se-Movimentar com base na filosofia fenomenológica de Merleau-Ponty e na antropologia social de Mauss e Geertz. Considera também implicações para os currículos de Educação Física do Ensino Fundamental e Médio que tenham por mote a formação de sujeitos emancipados, autônomos e críticos, tomando como exemplo o Currículo de Educação Física do Estado de São Paulo. Conclui que o currículo precisa imbricar-se com a vida social dos alunos e levar em conta desafios e temas da sociedade contemporânea.
Issue Date: 
1-Oct-2014
Citation: 
Movimento. Porto Alegre: Univ Fed Rio Grande Do Sul, Escola Educ Fisica, v. 20, n. 4, p. 1631-1653, 2014.
Time Duration: 
1631-1653
Publisher: 
Univ Fed Rio Grande Do Sul, Escola Educ Fisica
Keywords: 
  • Human movement
  • Phenomenology
  • Social anthropology
  • Curriculum
  • Movimento humano
  • Fenomenologia
  • Antropologia social
  • Currículo
Source: 
http://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/46732
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/130177
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.