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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/130177
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DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBetti, Mauro-
dc.contributor.authorKnijnik, Jorge-
dc.contributor.authorVenancio, Luciana-
dc.contributor.authorNeto, Luiz Sanches-
dc.contributor.authorDaolio, Jocimar-
dc.date.accessioned2015-11-03T15:29:58Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:18:39Z-
dc.date.available2015-11-03T15:29:58Z-
dc.date.available2016-10-25T21:18:39Z-
dc.date.issued2014-10-01-
dc.identifierhttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/46732-
dc.identifier.citationMovimento. Porto Alegre: Univ Fed Rio Grande Do Sul, Escola Educ Fisica, v. 20, n. 4, p. 1631-1653, 2014.-
dc.identifier.issn0104-754X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/130177-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/130177-
dc.description.abstractThis article examines philosophical and anthropological underpinnings of the Sich-Bewegen Theory, based on the phenomenological philosophy by Merleau-Ponty and social anthropology by Mauss and Geertz. It also considers implications for Physical Education Elementary and High School curricula aimed at forming emancipated, autonomous and critical individuals, taking the Physical Education Curriculum of the State of Sao Paulo as example. It concludes that the curriculum needs to imbricate into students'social life and take into account the challenges and issues from contemporary society.en
dc.description.abstractEste artigo analisa os fundamentos filosóficos e antropológicos subjacentes à Teoria do Se-Movimentar com base na filosofia fenomenológica de Merleau-Ponty e na antropologia social de Mauss e Geertz. Considera também implicações para os currículos de Educação Física do Ensino Fundamental e Médio que tenham por mote a formação de sujeitos emancipados, autônomos e críticos, tomando como exemplo o Currículo de Educação Física do Estado de São Paulo. Conclui que o currículo precisa imbricar-se com a vida social dos alunos e levar em conta desafios e temas da sociedade contemporânea.pt
dc.format.extent1631-1653-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniv Fed Rio Grande Do Sul, Escola Educ Fisica-
dc.sourceWeb of Science-
dc.subjectHuman movementen
dc.subjectPhenomenologyen
dc.subjectSocial anthropologyen
dc.subjectCurriculumen
dc.subjectMovimento humanopt
dc.subjectFenomenologiapt
dc.subjectAntropologia socialpt
dc.subjectCurrículopt
dc.titleFundamentos filosóficos e antropológicos da teoria do se-movimentar e a formação de sujeitos emancipados, autônomos e críticos: o exemplo do currículo de educação física do Estado de São Paulopt
dc.title.alternativePhilosophical and anthropological foundations of Sich-bewegen Theory and the formation of emancipated, autonomous and critical subjects: the example of Physical Education curriculum in the State of Sao Pauloen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionUniv Western Sydney-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)-
dc.description.affiliationUniv Estadual Paulista UNESP, Fac Ciencias Bauru, Dept Educ Fis, Bauru, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUniv Western Sydney, Sch Educ, Penrith, NSW 1797, Australia-
dc.description.affiliationUniv Estadual Paulista, Fac Ciencias &Tecnol, Presidente Prudente, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUniv Estadual Paulista, Inst Biociencias, Rio Claro, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUniv Estadual Campinas, Fac Educ Fis, Dept Educ Fis &Humanidades, Campinas, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUnespUniv Estadual Paulista UNESP, Fac Ciencias Bauru, Dept Educ Fis, Bauru, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUnespUniv Estadual Paulista, Fac Ciencias &Tecnol, Presidente Prudente, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUnespUniv Estadual Paulista, Inst Biociencias, Rio Claro, SP, Brazil-
dc.identifier.wosWOS:000350398100018-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileWOS000350398100018.pdf-
dc.relation.ispartofMovimento-
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