You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/132711
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMuzzeti, Luci Regina [UNESP]-
dc.contributor.authorSousa, Larissa Renó Gomide de-
dc.date.accessioned2016-01-13T13:27:42Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:26:25Z-
dc.date.available2016-01-13T13:27:42Z-
dc.date.available2016-10-25T21:26:25Z-
dc.date.issued2015-01-30-
dc.identifier.citationSOUSA, Larissa Renó Gomide de. Trajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola pública. 2015. 66 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/132711-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/132711-
dc.description.abstractThis paper presents the results of a study that examined the social trajectory of four students of the 3rd year of elementary school to a public school in the city of Araraquara, which had poor academic performance. This work was based on the theoretical concepts presented in the works of Pierre Bourdieu, particularly: cultural capital, social capital, economic capital, habitus and social trajectory. The work is divided into four sections: the first section presents the School Function and what is currently understood as school failure. In the second section, I present the theoretical framework and the relationship of cultural capital and school content. In the third section, I present the School trajectories in the 3rd year of elementary school students obtained through interviews with parents and / or guardians and the school evaluation means for the characterization of poor academic performance. You can associate the poor academic performance of students with low ownership capital of parents and their low enrollment. In the course of the students there, as defined Bourdieu, good cultural empty will of the parents, which reflects the academic performance of studentsen
dc.description.abstractO presente trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa que analisou a trajetória social de quatro alunos do 3º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública estadual do município de Araraquara, que apresentaram baixo rendimento escolar. Este trabalho foi embasado nos conceitos teóricos presentes nos trabalhos de Pierre Bourdieu, com destaque para: capital cultural, capital social, capital econômico, habitus e trajetória social. O trabalho está estruturado em quatro seções: na primeira seção apresenta-se a Função da Escola e o que se entende atualmente como fracasso escolar. Na segunda seção apresento o referencial teórico utilizado e a relação do capital cultural e os conteúdos escolares. Na terceira seção apresento as Trajetórias escolares no 3º ano do Ensino Fundamental dos alunos obtidos através da entrevista com os pais e/ou responsáveis e os meios de avaliação escolar para caracterização do baixo rendimento escolar. Pode-se associar o baixo rendimento escolar dos alunos com a baixa posse de capitais dos pais e sua baixa escolarização. Na trajetória dos alunos verifica-se, conforme definição de Bourdieu, a boa vontade cultural vazia dos pais, o que reflete no rendimento escolar dos educandospt
dc.format.extent66 f.-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourceAleph-
dc.subjectBourdieu, Pierre 1930-2002pt
dc.subjectEducaçãopt
dc.subjectEnsino fundamentalpt
dc.subjectEscolas públicaspt
dc.subjectEducationpt
dc.titleTrajetórias escolares no ensino fundamental: estudo de uma escola públicapt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.filehttp://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856106.pdf-
dc.identifier.aleph000856106-
dc.identifier.capes33004030079P2-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.