You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134436
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBatisteti, Caroline Belotto-
dc.contributor.authorAraujo, Elaine Sandra Nicolini Nabuco de-
dc.contributor.authorCaluzi, João José-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:56:43Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:30:23Z-
dc.date.available2016-03-02T12:56:43Z-
dc.date.available2016-10-25T21:30:23Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172010120106-
dc.identifier.citationEnsaio. Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 83-100, 2010.-
dc.identifier.issn1415-2150-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134436-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134436-
dc.description.abstractGriffith's experiments regarding bacterial transformation Pneumococcus are regarded as essential when related to DNA/heredity recognition process. The aim of the current study is to assess the didac tic transposition of the concept of bacterial transformation since the Griffith's descriptions until its current approach on didactic books. We realized that the historical context and the relationship between bacterial transformation and DNA recognition as genetic material are poorly explored. The core of our paper is the historical approach of those exper iments. By considering the wide richness of the knowledge that is ranged on Griffith's experiments, we suggest a didactic transposition concerning bacterial transformation in the learning process, involving an integration of contents.en
dc.description.abstractOs experimentos de Griffith sobre a transformação de bactérias Pneumococcus, são tidos como importantes no processo de reconhecimento da relação DNA/hereditariedade. O presente estudo teve por objetivo analisar a transposição didática do conceito de transformação bacteriana, desde as descrições de Griffith até sua abordagem nos livros didáticos de Biologia. Percebemos que o contexto histórico e a relação entre a trans formação bacteriana e o reconhecimento do DNA como material gené tico são pouco explorados. Considerando a riqueza de conhecimentos, de diferentes áreas, que os experimentos de Griffith abrangem, sugerimos uma transposição didática do conceito de transformação bacteriana que envolva uma integração de conteúdos, tendo como ponto central a abor dagem histórica desses experimentos.pt
dc.format.extent83-100-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectBacteria transformationen
dc.subjectDidactic transpositionen
dc.subjectBiology teachingen
dc.subjectTransformação bacterianapt
dc.subjectTransposição didáticapt
dc.subjectEnsino de biologiapt
dc.titleOs experimentos de Griffith no ensino de Biologia: a transposição didática do conceito de transformação nos livros didáticospt
dc.title.alternativeGriffith's experiments on biology teaching: the didactic transposition of the concept of transformation in didactic booksen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationCentro de Divulgação e Memória da Ciência e Tecnologia (CDMCT) da Universidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento Física, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-06, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespCentro de Divulgação e Memória da Ciência e Tecnologia (CDMCT) da Universidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento Física, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-06, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.identifier.doi10.1590/1983-21172010120106-
dc.identifier.scieloS1983-21172010000100083-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS1983-21172010000100083.pdf-
dc.relation.ispartofEnsaio. Pesquisa em Educação em Ciências-
dc.identifier.lattes4471455206932709-
dc.identifier.lattes0785026380941898-
dc.identifier.lattes9025514511288441-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.