You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134447
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLoureiro, Sonia Regina-
dc.contributor.authorBolsoni-Silva, Alessandra Turini-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:56:46Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:30:24Z-
dc.date.available2016-03-02T12:56:46Z-
dc.date.available2016-10-25T21:30:24Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000100008-
dc.identifier.citationAvaliação Psicológica, v. 9, n. 1, p. 63-75, 2010.-
dc.identifier.issn1677-0471-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134447-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134447-
dc.description.abstractThe study of the parental educative social skills is extremely important for promoting the development and learning of children within interactive situations. The objective of this study was to assess reliability and validity of the Parental Educative Social Skills Interview Script (RE-HSE-P). It was proceeded: a) the test-retest reliability assessment, with a sample of 41 participants assessed in two distinct moments, with an interval of two months and the Cronbach's alpha was calculated; b) 213 parents of preschoolers (n =114) and school age children (n = 98) evaluated their children,were assessed for the construct and discrimination validity studies, differentiated in groups: a) demand for psychological intervention x community children without problems and b) children with behavior problems x children without behavior problems. The results showed satisfactory values of internal consistency and validity; besides, the factorial analysis pointed a unifactorial structure called positive parent-child interactionen
dc.description.abstractO estudo das habilidades sociais educativas parentais se reveste de importância por promoverem o desenvolvimento e a aprendizagem dos filhos nas situações de interação. Objetiva-se testar as propriedades psicométricas de validade e fidedignidade do instrumento Roteiro de Entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais. Procedeu-se: a) a avaliação da fidedignidade teste-reteste, tendo como amostra 41 participantes avaliados em dois momentos, com um intervalo de dois meses e ao cálculo do alfa de Cronbach; b) aos estudos de validade de constructo e discriminativa com 213 pais de crianças em idade pré-escolar (n = 114) e do ensino fundamental (n = 98), diferenciados em grupos: a) procura por atendimento x crianças da comunidade sem problemas, e b) crianças com problemas de comportamento x crianças sem problemas. Os resultados indicaram valores satisfatórios de consistência interna e de validade e a análise fatorial apontou uma estrutura composta por dois fatores: interação positiva pais-filhos e interação negativa pais-filhos.pt
dc.format.extent63-75-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectValidityen
dc.subjectSocial skillsen
dc.subjectEducative parental practicesen
dc.subjectValidadept
dc.subjectHabilidades sociaispt
dc.subjectPráticas educativas parentaispt
dc.titleValidação do roteiro de entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P)pt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1677-0471-2010-09-01-63-75.pdf-
dc.relation.ispartofAvaliação Psicológica-
dc.identifier.lattes7204239102184728-
dc.identifier.lattes3491806982519658-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.