You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134454
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKiouranis, Neide Maria Michellan-
dc.contributor.authorSouza, Aguinaldo Robinson de-
dc.contributor.authorSantin Filho, Ourides-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:56:48Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:30:25Z-
dc.date.available2016-03-02T12:56:48Z-
dc.date.available2016-10-25T21:30:25Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://reec.uvigo.es/REEC/spanish/REEC_older_es.htm-
dc.identifier.citationREEC. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 9, n. 1, p. 199-224, 2010.-
dc.identifier.issn1579-1513-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134454-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134454-
dc.description.abstractThis work presents a partial analysis of the implementation of a didactic sequence aimed at undergraduate students of quantum chemistry. The sequence develops on some fundamental concepts to understand the behavior of the objects particles and waves in the doubleslit experiment. The analysis is based on the didactic transposition theory, proposed by Yves Chevallard, which allows reflection upon the scientific knowledge reorganized to be used in teaching contexts. Our interest in this study lays on the dynamics of transposition of knowledge-to-be-taught into knowledge-taught, particularly the importance of making concepts more comprehensible. Results showed that the communication of knowledge by the students is presented with interruptions, gaps and colloquial language. The analysis allowed the identification of needs and possibilities of learning, as well as a turn in the teacher practice, through a dynamic process of action and reflection.en
dc.description.abstractNeste trabalho apresentamos a análise de parte da implementação de uma sequência didática dirigida a estudantes de química quântica do ensino superior. A sequência versa sobre alguns conceitos fundamentais para a compreensão do comportamento dos objetos partículas e ondas no experimento da dupla fenda. O referencial de análise apoia-se na teoria da transposição didática proposta por Yves Chevallard, que possibilita a reflexão sobre o saber científico reelaborado para ser utilizado em situações de ensino. Nosso interesse neste estudo volta-se para a dinâmica da transição do saber a ensinar ao saber ensinado, mais especificamente, a importância de tornar os conceitos mais compreensíveis. Os resultados evidenciaram que a comunicação dos saberes pelos alunos se apresenta em meio às interrupções, lacunas e linguagens coloquiais. A análise permitiu identificar necessidades e possibilidades de aprendizagem, bem como reorientar a prática do professor, num processo dinâmico de ação e reflexão.pt
dc.format.extent199-224-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectDidactic transposition theoryen
dc.subjectTeaching of scienceen
dc.subjectDouble-slit experimenten
dc.subjectTeoria da transposição didáticapt
dc.subjectEnsino de Ciênciaspt
dc.subjectExperimento da dupla fendapt
dc.titleAlguns aspectos da transposição de uma sequencia didática sobre o comportamento de partículas e ondaspt
dc.title.alternativeSome aspects of the transposition of a didactic sequence about the behavior of particles and wavesen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual de Maringá (UEM)-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Química, Faculdade de Ciências de Bauru-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1579-1513-2010-09-01-199-224.pdf-
dc.relation.ispartofREEC. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias-
dc.identifier.lattes4167514050938821-
dc.identifier.lattes7461153369428865-
dc.identifier.lattes7542507931291205-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.