You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134492
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorChapani, Daisi Terezinha-
dc.contributor.authorCarvalho, Lizete Maria Orquiza de-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:56:59Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:30:31Z-
dc.date.available2016-03-02T12:56:59Z-
dc.date.available2016-10-25T21:30:31Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/433-
dc.identifier.citationPráxis Educacional, v. 6, n. 9, p. 187-208, 2010.-
dc.identifier.issn1809-0249-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134492-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134492-
dc.description.abstractThis study aimed at both identifying possibilities of communicative action that occur in the formative trajectory of Science teachers, and therefore collaborate in the discussion on the rationality approach that supports teacher education. Therefore, we hope to contribute for the construction of a formative model that encourages human emancipation. For this purpose, we draw concepts from Communicative Action Theory proposed by Jürgen Habermas. Data were obtained by half-structuralized interviews. Although strategic actions predominate among those used by teachers during their education period, we observed some tension focus could be identified, better recognized and built up in order to enlarge possibilities of increasing communicative actions in teacher education. We identified political and epistemological factors as obstacles for these possibilities to materialize.en
dc.description.abstractEste estudo teve por intenção identificar possibilidades de ação comunicativa na trajetória formativa de professores de Ciências e, dessa forma, colaborar com a discussão dos tipos de racionalidade que fundamentam essa formação. Espera contribuir para a elaboração de um modelo formativo que favoreça a emancipação do ser humano. Para tanto, utiliza conceitos provenientes da Teoria da Ação Comunicativa proposta por Jürgen Habermas. Os dados foram constituídos por meio de entrevistas semi-estruturadas. Embora as ações estratégicas predominem entre aquelas usadas pelos docentes em sua formação, ocorreram focos de tensão que podem ser identificados, tematizados e ampliados, de maneira que se alarguem as possibilidades de ações comunicativas na formação docente. Foram identificados fatores políticos e epistemológicos como impedimentos para que essas possibilidades se concretizem.pt
dc.format.extent187-208-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectTeachers educationen
dc.subjectCommunicative actionen
dc.subjectCommunicative actionen
dc.subjectTheory proposed by Habermasen
dc.subjectFormação docentept
dc.subjectAção comunicativapt
dc.subjectTeoria da açãopt
dc.subjectComunicativa de Habermaspt
dc.titleEntre o sistema e o mundo da vida: possibilidades de ação comunicativa na trajetória formativa de professores de Ciênciaspt
dc.title.alternativeBetween systems and world life: possibilities of communicative actions on science teachers’s trajetoryen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Departamento de Ciências Biológicas, Jequié, BA, Brasil-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (FEIS), Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (FEIS), Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1809-0249-2010-06-09-187-208.pdf-
dc.relation.ispartofPráxis Educacional-
dc.identifier.lattes2571977671030681-
dc.identifier.lattes8579308623463839-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.