You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134496
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNardi, Roberto-
dc.contributor.authorCamargo, Eder Pires de-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:57:00Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:30:31Z-
dc.date.available2016-03-02T12:57:00Z-
dc.date.available2016-10-25T21:30:31Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172010120203-
dc.identifier.citationEnsaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 2, p. 27-48, 2010.-
dc.identifier.issn1415-2150-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134496-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134496-
dc.description.abstractThis article is inserted in a study aimed at the identification of the main barriers for the inclusion of visually-impaired students in Physics classes. It focuses on the understanding of the communication context which facilitates or hardens the effective participation of students with visual impairment in Mechanics activities. To do so, the research defines, from empirical - sensory and semantic structures, the language to be applied in the activities, as well as, the moment and the speech pattern in which the languages have been used. As a result, it identifies the rela tion between the uses of the interdependent audio-visual empirical lan guage structure in the non-interactive episodes of authority; the decrease in the use of this structure in interactive episodes; the creation of educa tional segregation environments within the classroom and the frequent use of the interdependent tactile-hearing empirical language structure in such environments.en
dc.description.abstractO presente artigo encontra-se inserido dentro de um estudo que visa identificar as principais barreiras para a inclusão de alunos com defi ciência visual em aulas de Física. Objetiva compreender os contextos comunicacionais que favorecem e os que dificultam a participação efetiva do aluno cego em atividades de mecânica. Para tal, define, a partir das estruturas empírica e semântico-sensorial, a linguagem utilizada nas ativi dades, bem como o momento e o padrão discursivo em que essas lingua gens foram empregadas. Como resultado, identifica a relação entre o emprego de linguagem de estrutura empírica audiovisual interdependente em episódios não-interativos/de autoridade, o decrescimento da utiliza ção de tal estrutura nos episódios interativos, a criação de ambientes segregativos de ensino no interior da sala de aula, e a frequente utilização de linguagem de estrutura empírica tátil-auditiva interdependente nesses ambientes.pt
dc.format.extent27-48-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectMechanics teachingen
dc.subjectVisual impairmenten
dc.subjectCommunicational contexten
dc.subjectEnsino de mecânicapt
dc.subjectDeficiência visualpt
dc.subjectContexto comunicacionalpt
dc.titleContextos comunicacionais adequados e inadequados à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de mecânicapt
dc.title.alternativeAdequate and inadequate communicational context for the inclusion of visually-impaired students in mechanic classesen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, Ilha Solteira, Av. Brasil, 56, Centro, CEP 15385-000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências, Bauru, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira, Ilha Solteira, Av. Brasil, 56, Centro, CEP 15385-000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências, Bauru, SP, Brasil-
dc.identifier.doi10.1590/1983-21172010120203-
dc.identifier.scieloS1983-21172010000200027-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS1983-21172010000200027.pdf-
dc.relation.ispartofEnsaio: Pesquisa em Educação em Ciências-
dc.identifier.lattes3417921730250572-
dc.identifier.lattes4449947783474945-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.