You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134497
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCamargo, Eder Pires de-
dc.contributor.authorNardi, Roberto-
dc.contributor.authorCorreia, José Nivaldo-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:57:00Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:30:31Z-
dc.date.available2016-03-02T12:57:00Z-
dc.date.available2016-10-25T21:30:31Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/7-
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 2, p. 1-18, 2010.-
dc.identifier.issn1806-5104-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134497-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134497-
dc.description.abstractThis article is part of a study that seeks to understand the main barriers to the inclusion of visually   impaired   students   in   learning   Physics.   Analyzing  modern physics classes, we examine the difficulties in communication between teachers and visually impaired students. Our study emphasizes the analyses of empirical­sensory and semantic structures of speech, indicating factors that may hamper  students’ understanding in the classroom. We recommend alternative procedures that aim to facilitate the effective participation of students with visual impairment in the communication process, such as:  elimination of the interdependent   audiovisual structure and the exploration of the communicational potentialities of a speech based on empirical structures whose accessibility does not depend on visual skills.en
dc.description.abstractO presente artigo encontra­se inserido dentro de um estudo que busca compreender as principais barreiras para a inclusão de alunos com deficiência visual no contexto do ensino de física. Focalizando aulas de física moderna, analisa as dificuldades comunicacionais entre licenciandos e discentes com deficiência visual. Para tal, enfatiza as estruturas empírica e semântico­sensorial das linguagens utilizadas, indicando fatores geradores de dificuldades de acessibilidade às informações veiculadas. Recomenda, ainda, alternativas que visam dar condições à participação efetiva do discente com deficiência visual no processo comunicativo, das quais se destacam: a destituição da estrutura empírica audiovisual interdependente e a exploração das potencialidades comunicacionais das linguagens constituídas de estruturas empíricas de acesso visualmente independente.pt
dc.format.extent1-18-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectCommunicationen
dc.subjectInclusionen
dc.subjectModern physicsen
dc.subjectPhysics teachingen
dc.subjectVisual impairmenten
dc.subjectDeficiência visualpt
dc.subjectEnsino de físicapt
dc.subjectFísica modernapt
dc.subjectComunicaçãopt
dc.subjectInclusãopt
dc.titleA comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de Física Modernapt
dc.title.alternativeCommunication as a barrier to the inclusion of visually impaired students in Modern Physics classesen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Física e Química, Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1806-5104-2010-10-02-01-18.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências-
dc.identifier.lattes3417921730250572-
dc.identifier.lattes4449947783474945-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.