You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134556
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLeite, Lúcia Pereira-
dc.contributor.authorPerinotto, Simone-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:57:23Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:30:40Z-
dc.date.available2016-03-02T12:57:23Z-
dc.date.available2016-10-25T21:30:40Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/3979-
dc.identifier.citationRevista Educação em Questão, v. 37, n. 23, p. 99-120, 2010.-
dc.identifier.issn0102-7735-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134556-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134556-
dc.description.abstractThe aim of this paper is to determine whether or not the researcher acted as mediator in the process of construction of the teacher’s knowledge, by working with a proposal of continued formation, through interactional exchanges in reflective situation. This proposal was developed during the academic year throughout technical-operational discussions about the participant teacher’s pedagogic practice – with the formation in special education – under theoretical propositions. The shaping process of mutual influence between the dyad revealed that the researcher allowed reflections, questionings and the proposition of alternatives – operational and theoretical – to the teacher, providing shared learning and teaching situations, leading her to the development of theoretical reflections and didactic-pedagogic alternatives, that could be observed in the manifestation of her description.en
dc.description.abstractEste artigo pretende identificar se o pesquisadoratuou como mediador do processo deconstrução de conhecimento do professor,ao trabalhar com uma proposta de formaçãocontinuada, através de trocas interacionaisem situação reflexiva. Esta proposta estendeu-se por um ano letivo, com discussõestécnico-operacionais sobre a prática pedagógicada professora participante − atuação emclasse especial − à luz de proposições teóricas.O delineamento do processo de mútuainfluência ocorrido entre a díade revelou quea pesquisadora possibilitou reflexões, questionamentose proposições de alternativas− operacionais ou teóricas − à professora,promovendo situações de ensino e aprendizagemde forma compartilhada, levando-aao desenvolvimento de reflexões teóricas ealternativas didático-pedagógicas, que puderamser observadas nas manifestações deseus relatos.pt
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)-
dc.format.extent99-120-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectContinued formationen
dc.subjectSpecial educationen
dc.subjectShared learningen
dc.subjectFormação continuadapt
dc.subjectEducação especialpt
dc.subjectAprendizagem compartilhadapt
dc.titleO pesquisador enquanto mediador na construção do conhecimento do professorpt
dc.title.alternativeThe researcher as a mediator in the construction of the teacher s knowledgeen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Geisel, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Geisel, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso restrito-
dc.relation.ispartofRevista Educação em Questão-
dc.identifier.lattes3855053449114282-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.