You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134636
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSchneider, Eduarda Maria-
dc.contributor.authorJustina, Lourdes Aparecida Della-
dc.contributor.authorAndrade, Mariana Bologna Soares de-
dc.contributor.authorOliveira, Thais Benetti de-
dc.contributor.authorCaldeira, Ana Maria de Andrade-
dc.contributor.authorMeglhioratti, Fernanda Aparecida-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:57:46Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:30:51Z-
dc.date.available2016-03-02T12:57:46Z-
dc.date.available2016-10-25T21:30:51Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifierhttp://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID261/v16_n2_a2011.pdf-
dc.identifier.citationInvestigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 201-222, 2011.-
dc.identifier.issn1518-8795-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134636-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134636-
dc.description.abstractConsidering the importance that the discussion of concepts related to genetics has on the society and the necessity to approach science as a dynamic and historical activity, it will be discussed an essential concept to the understanding of biological inheritance: the concept of gene. This way, the article aims to discuss the differents concepts of genes in the history of biology and the relevance of addressing in teaching context this concept in a systemic perception of phenomena. Also, the paper have an analyses of the ideas about the concept of the gene from teachers from two university. The results indicate the presence of different definitions of the gene in the discourse of university teachers, with the predominance of gene concept as a structural, functional and/or informational unit.en
dc.description.abstractConsiderando a importância que a discussão de conceitos relacionados à genética tem para a sociedade e a necessidade de abordar a ciência como uma atividade dinâmica e histórica, tratar-se- á aqui de um conceito indispensável ao entendimento da herança biológica: o conceito de gene. Neste sentido, objetiva-se nesse artigo discutir a presença de diferentes conceitos de genes na história da biologia e a relevância de se abordar no contexto de ensino o conceito de gene em uma percepção sistêmica dos fenômenos. Também, buscou-se analisar ideias de gene presentes em professores de duas universidades públicas. Os resultados apontaram a presença de diferentes definições de gene, com a predominância de ideias vinculadas ao estabelecimento do gene como unidade estrutural, funcional e/ou informacional.pt
dc.format.extent201-222-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectConcept of geneen
dc.subjectSystemic view of biologyen
dc.subjectTeachers trainningen
dc.subjectConceito de genept
dc.subjectVisão sistêmica da Biologiapt
dc.subjectFormação de professorespt
dc.titleConceitos de gene: construção histórico-epistemológica e percepções de professores do Ensino Superiorpt
dc.title.alternativeConcepts of gene: historical-epistemological construction and higher education teachers´ perceptionsen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual de Londrina (UEL)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luís Edmundo Carrijo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual do Oeste do Paraná Rua Universitária, 2069, Cascavel PR, CEP: 85819-110-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual do Oeste do Paraná Rua Universitária, 2069, Cascavel PR, CEP: 85819-110-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luís Edmundo Carrijo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1518-8795-2011-16-02-201-222.pdf-
dc.relation.ispartofInvestigações em Ensino de Ciências-
dc.identifier.lattes9980971361333147-
dc.identifier.lattes5480725187623336-
dc.identifier.lattes7845912489380006-
dc.identifier.lattes0078830840463434-
dc.identifier.lattes4168255888685431-
dc.identifier.lattes3719288552692207-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.