You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134644
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSilva, Heloísa da-
dc.contributor.authorGarnica, Antonio Vicente Marafioti-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:57:47Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:30:52Z-
dc.date.available2016-03-02T12:57:47Z-
dc.date.available2016-10-25T21:30:52Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifierhttp://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/10-
dc.identifier.citationActa Scientiae, v. 13, n. 2, p. 01-20, 2011.-
dc.identifier.issn1517-4492-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134644-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134644-
dc.description.abstractIn this paper we present results of research conducted on the constitution of the identity of CEM (Centre for Mathematics Education), a group of mathematics teacher educators from the city of São Paulo, Brazil (1984-1997). We emphasize the processes of constitution of CEM’s identities, on the perspective of Oral History in Mathematics Education, of the Model of Semantic Fields and of theories of identities. As part of the broader endeavor of examining possibilities for constituting identities for the group, from several theoretical standpoints, here we report an exercise on constituting the identity of CEM from a Cartesian standpoint; the overall assumption is that we are not properly interested in what CEM is or was, but on the possibilities themselves. We argue that such analysis leads to an understanding of the group as being an accident involving the individual identities of its members but not to an understanding of CEM’s group identity as such.en
dc.description.abstractO artigo apresenta alguns resultados da investigação realizada sobre a constituição da identidade do Centro de Educação Matemática (CEM), um grupo de educadores matemáticos da cidade de São Paulo atuante principalmente entre os anos de 1984 e 1997. Para configurar uma posição sobre a(s) identidade(s) do CEM são trazidos à cena o método da História Oral, o Modelo dos Campos Semânticos e teorias da identidade. Neste ensaio, ao assumir-se que o processo de constituição dessas identidades não se refere ao que o CEM é ou foi, mas a um conjunto de possibilidades de apreendê-lo a partir de estratégias e iniciativas desenvolvidas em determinadas condições e tempo, apresenta-se um exercício de constituir a identidade do CEM a partir de lentes cartesianas. Nesta experiência pondera-se que analisar, numa perspectiva cartesiana, a constituição da identidade desse grupo significa analisar o conjunto das identidades individuais que o formaram, revelando-o como um acidente atrelado a essas identidades.pt
dc.format.extent01-20-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectCEMen
dc.subjectMathematics Educationen
dc.subjectIdentityen
dc.subjectOral Historyen
dc.subjectCartesian Standpointen
dc.subjectCEMpt
dc.subjectEducação Matemáticapt
dc.subjectIdentidadept
dc.subjectHistória Oralpt
dc.subjectLeiturapt
dc.subjectCartesianapt
dc.titleSobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM): acidentes de uma leitura cartesianapt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luis Edmundo Carrijo Coube s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luis Edmundo Carrijo Coube s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1517-4492-2011-13-02-01-20.pdf-
dc.relation.ispartofActa Scientiae-
dc.identifier.lattes5089072868644414-
dc.identifier.lattes6341356886921981-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.