Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134719
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Monteiro Júnior, Francisco Narion | - |
dc.contributor.author | Carvalho, Washington Luiz Pacheco de | - |
dc.date.accessioned | 2016-03-02T12:58:06Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T21:31:02Z | - |
dc.date.available | 2016-03-02T12:58:06Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T21:31:02Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.identifier | http://dx.doi.org/10.15628/holos.2011.516 | - |
dc.identifier.citation | Holos, v. 1, p. 137-154, 2011. | - |
dc.identifier.issn | 1807-1600 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/134719 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134719 | - |
dc.description.abstract | This paper presents an analysis of the content in acoustics present in physics textbooks recommended by PNLEM, which used the same criteria of evaluation from used by experts in the analysis of such books. In this way, we observed that such texts have evolved little in comparison with the textual presentations reviewed in 1998 and published in the journal Science and Education [1], which were analyzed ten physics textbooks for high school, among which the most commom, at the time, in Brazilian schools. Although we identified the inclusion of some aspects of the culture of sound and music, there are still several conceptual and historical distortions, besides the little importance has been given to links CTSA, among them, studies of soundscapes that, even, are mentioned. | en |
dc.description.abstract | No presente artigo apresentamos uma análise dos conteúdos de acústica presentes nos livros didáticos de física recomendados pelo Programa Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio - PNLEM, na qual utilizamos os mesmos critérios da ficha de avaliação utilizada pelos especialistas na análise de tais livros. Neste percurso, observamos que tais textos pouco evoluíram em comparação com as apresentações textuais analisadas em 1998 e publicadas na revista Ciência e Educação [1], na qual foram analisados dez livros didáticos de física para o ensino médio, dentre os quais os mais utilizados, à época, nas escolas brasileiras. Muito embora tenhamos identificado a inclusão de alguns aspectos da cultura do som e da música, há ainda diversas distorções conceituais e históricas, além da pouca importância que tem sido dada às ligações CTSA, dentre as quais, os estudos de paisagens sonoras que, sequer, são mencionados. | pt |
dc.format.extent | 137-154 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.source | Currículo Lattes | - |
dc.subject | Acoustics | en |
dc.subject | Textbooks | en |
dc.subject | PNLEM | en |
dc.subject | Acústica | pt |
dc.subject | Livros didáticos | pt |
dc.subject | PNLEM | pt |
dc.title | O Ensino de Acústica nos livros didáticos de Física recomendados pelo PNLEM: análise das ligações entre a física e o mundo do som eda música | pt |
dc.title.alternative | Acoustics in the teaching of Physics textbooks recommended by PNLEM: analisys of connection betweem the physical and wolrd of sound and music | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, Avenida Brasil, 56, Centro, CEP 15385-000, SP, Brasil | - |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, Avenida Brasil, 56, Centro, CEP 15385-000, SP, Brasil | - |
dc.identifier.doi | 10.15628/holos.2011.516 | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.file | ISSN1807-1600-2011-01-137-154.pdf | - |
dc.relation.ispartof | Holos | - |
dc.identifier.lattes | 4152572965541626 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.