You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134881
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSilva, Heloísa da-
dc.contributor.authorGarnica, Antonio Vicente Marafioti-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:58:50Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:31:23Z-
dc.date.available2016-03-02T12:58:50Z-
dc.date.available2016-10-25T21:31:23Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i2.0006-
dc.identifier.citationPráxis Educativa, v. 7, n. 2, p. 421-443, 2012.-
dc.identifier.issn1809-4309-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134881-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134881-
dc.description.abstractThis paper presents some results of the investigation on the Mathematical Education Centre (CEM), a group of mathematics teachers’ educators in São Paulo, Brazil, acting mainly between 1984 and 1997. The essay, marked by an effort to constitute the identity of the CEM based on Foucault, assumes that the identity constitution process is not about what CEM is or was, but mainly about a set of possibilities of apprehending it from its historically contextualized strategies and initiatives. In this Foucauldian reading, which brings about concepts such as "strategic device", "resistance" and "power relations", the CEM constitution appears while it creates conditions for the constitution of Brazilian modern mathematical education.en
dc.description.abstractEste artigo apresenta alguns resultados da investigação realizada sobre o Centro de Educação Matemática (CEM), um grupo de educadores matemáticos da cidade de São Paulo atuante principalmente entre os anos de 1984 e 1997. No ensaio, marcado por um exercício de constituir a identidade do CEM a partir de uma leitura foucaultiana, assume-se que o processo de constituição de identidades não se refere ao que o CEM é ou foi, mas a um conjunto de possibilidades de apreendê-lo a partir de estratégias e iniciativas historicamente contextualizadas. Nessa leitura foucaultiana, que traz à cena conceitos como "dispositivo estratégico", "resistências" e "relações de poder", o CEM é visto como constituindo-se ao criar condições para a constituição da moderna Educação Matemática brasileira.pt
dc.format.extent421-443-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectMathematical instructionen
dc.subjectIdentitiesen
dc.subjectFoucauldian readingen
dc.subjectEducação matemáticapt
dc.subjectIdentidadespt
dc.subjectLeitura Foucaultianapt
dc.titleDispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileirapt
dc.title.alternativeStrategic device, resistance and power relations: an essay on the identity of the Mathematical Education Center (CEM in the Brazilian abbreviation) and its role in the Brazilian Mathematical Educationen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Geociências e Ciências Exatas (IGCE), Departamento de Educação Matemática, Rio Claro, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Geociências e Ciências Exatas (IGCE), Departamento de Educação Matemática, Rio Claro, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, Brasil-
dc.identifier.doi10.5212/PraxEduc.v.7i2.0006-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1809-4309-2012-07-02-421-443.pdf-
dc.relation.ispartofPráxis Educativa-
dc.identifier.lattes5089072868644414-
dc.identifier.lattes6341356886921981-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.