You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134887
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSouza Filho, Moacir Pereira de-
dc.contributor.authorBoss, Sérgio Luiz Bragatto-
dc.contributor.authorCaluzi, João José-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:58:52Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:31:24Z-
dc.date.available2016-03-02T12:58:52Z-
dc.date.available2016-10-25T21:31:24Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.14572/nuances.v22i23.1751-
dc.identifier.citationNuances, v. 22, n. 23, p. 72-95, 2012.-
dc.identifier.issn2236-0441-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134887-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134887-
dc.description.abstractThe aim of this paper is to discuss the problematization in Physics Teaching subsidized by a methodology based on the steps of the process of psychoanalysis proposed by Santos (1998) and based in Bachelard’s epistemology. The work was developed and applied in extracurricular course and it was investigated at conceptions of students of the degree in Physics from Unesp-Bauru about the topics of the electromagnetism. The data were categorized into level of complexity and showed in tables and graphs. The results allowed us to infer the conceptual or epistemological profiles of the sample investigated.en
dc.description.abstractO objetivo desse artigo é discutir a problematização no ensino de Física subsidiada por uma metodologia que se baseia nas etapas do processo da psicanálise, proposta por Santos (1998) – consientização, desequilibração, familiarização - e que está fundamentada na epistemologia bachelardiana. O trabalho foi desenvolvido e aplicado em um curso extracurricular e foram investigadas as concepções de alunos do curso de licenciatura em Física da Unesp de Bauru referentes aos tópicos do eletromagnetismo. Os dados foram categorizados em níveis de complexidade e apresentados em tabelas e gráficos. A análise dos resultados nos permitiu inferir o perfil conceitual ou epistemológico da amostra investigada.pt
dc.format.extent72-95-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectGaston Bachelarden
dc.subjectPhysics educationen
dc.subjectHistory of scienceen
dc.subjectGaston Bachelardpt
dc.subjectEnsino de físicapt
dc.subjectHistória da ciênciapt
dc.titleProblematização no ensino de tópicos do eletromagnetismo por meio das etapas da psicanálise bachelardianapt
dc.title.alternativeProbematization in teaching of topics of the electromagnetism througt the stages of the bachelard’s psicanalysisen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionUniversidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Física, Química e Biologia, Presidente Prudente, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUniversidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Amargosa, BA, Brasil-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Física, Bauru, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Física, Química e Biologia, Presidente Prudente, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Física, Bauru, SP, Brasil-
dc.identifier.doi10.14572/nuances.v22i23.1751-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN2236-0441-2012-22-23-72-95.pdf-
dc.relation.ispartofNuances-
dc.identifier.lattes4471455206932709-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.