Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134894
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Silva, Vania Fernandes | - |
dc.contributor.author | Bastos, Fernando | - |
dc.date.accessioned | 2016-03-02T12:58:53Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T21:31:25Z | - |
dc.date.available | 2016-03-02T12:58:53Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T21:31:25Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier | https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37718 | - |
dc.identifier.citation | Alexandria, v. 5, n. 2, p. 150-188, 2012. | - |
dc.identifier.issn | 1982-5153 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/134894 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134894 | - |
dc.description.abstract | This article reflects on the continuing education of science teachers and, for that, it was conducted a documental analysis of the Law of Guidelines and Bases of Educations (Law No. 9394/96) and a bibliographical research to make a survey and a study about the authors with recognized contribution in this area, focusing on the following items (i) aspects of legislation and public policies for the continuing education on Basic Education teachers; (ii) teaching knowledge needed in their professional training; and (iii) continuing education of science teachers. It was concluded that teachers’ professional development should happen through institutional continuing education, guided by a work plan, so that they can effectively develop their as mediators between the students' interaction with the information obtained, so that the teaching-learning process can happen and consistent scientific knowledge can be constructed by students. | en |
dc.description.abstract | Este artigo objetiva refletir sobre a formação continuada de professores de Ciências e, para isso, realizaram-se uma análise documental sobre a Lei de Diretrizes e Bases da Educação (Lei nº 9394/96) e uma pesquisa bibliográfica a fim de fazer um levantamento e um estudo sobre autores cuja contribuição para essa área é reconhecida, abordando os seguintes itens: (i) aspectos da legislação vigente e das políticas públicas voltadas para a formação continuada de docentes da Educação Básica; (ii) saberes docentes necessários a sua formação profissional; e (iii) formação continuada de professores de Ciências. Concluiu-se que o desenvolvimento profissional do professor deve acontecer através da formação continuada institucional, composta por um plano de trabalho, para que ele possa se desenvolver eficazmente em sua tarefa como mediador entre a interação dos alunos com as informações obtidas, de maneira que se efetive o processo ensino-aprendizagem e sejam construídos pelos estudantes conhecimentos científicos consistentes. | pt |
dc.format.extent | 150-188 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.source | Currículo Lattes | - |
dc.subject | Continuing education for science teachers | en |
dc.subject | Educational legislation | en |
dc.subject | Teacher knowledge | en |
dc.subject | Formação continuada de professores de ciências | pt |
dc.subject | Legislação educacional | pt |
dc.subject | Saberes docentes | pt |
dc.title | Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada | pt |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil | - |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.file | ISSN1982-5153-2012-05-02-150-188.pdf | - |
dc.relation.ispartof | Alexandria | - |
dc.identifier.lattes | 9581468058921952 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.