You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134895
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorJustina, Lourdes Aparecida Della-
dc.contributor.authorMeglhioratti, Fernanda Aparecida-
dc.contributor.authorCaldeira, Ana Maria de Andrade-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:58:54Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:31:25Z-
dc.date.available2016-03-02T12:58:54Z-
dc.date.available2016-10-25T21:31:25Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172012140305-
dc.identifier.citationEnsaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 1-18, 2012.-
dc.identifier.issn1415-2150-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134895-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134895-
dc.description.abstractThis paper aims to investigate the conceptions about the relation between genotype and phenotype of Biological Sciences Degree students who take part in a research group in Epistemology of Biology. In an initial data collection, the presence of ideas based on a restricted to genes and environment relation - without considering the organism and its life history - became evident . However, during the group discussions on the topic there were other statements involving other concepts, such as: molecular interactions, chance, organism and Developmental Biology. The analysis of conceptual (re)constructions that emerged in the group allowed the proposition and the development of an explanatory model for the relation between genotype and phenotype.en
dc.description.abstractO objetivo deste trabalho foi investigar as concepções acerca da relação entre genótipo e fenótipo de estudantes da Licenciatura em Ciências Biológicas que integram um grupo de pesquisadores em epistemologia da Biologia. Em uma coleta inicial de dados, ficou evidente a presença de ideias pautadas na relação restrita ao gene e ambiente, sem considerar o organismo e sua história de vida. Entretanto, durante as discussões coletivas acerca desse tema, desenvolveram-se outros conceitos, tais como: interações moleculares; casualidade; organismo; e biologia do desenvolvimento. A análise das (re)construções conceituais que emergiram no grupo possibilitou a elaboração e a proposição de um modelo explicativo para a relação entre genótipo e fenótipo.pt
dc.description.sponsorshipFundação Araucária de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Paraná (FAADCT/PR)-
dc.format.extent1-18-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectEpistemology of biologyen
dc.subjectTeacher trainingen
dc.subjectGenotype and phenotypeen
dc.subjectEpistemologia da biologiapt
dc.subjectFormação inicial de professorespt
dc.subjectGenótipo e fenótipopt
dc.titleA (re)construção de conceitos biológicos na formação inicial de professores e proposição de um modelo explicativo para a relação genótipo e fenótipopt
dc.title.alternativeThe reconstruction of biological concepts in teacher training and the proposition of an explanatory model for the relation between genotype and phenotypeen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel-PR-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luís Edmundo Carrijo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luís Edmundo Carrijo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.identifier.doi10.1590/1983-21172012140305-
dc.identifier.scieloS1983-21172012000300065-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS1983-21172012000300065.pdf-
dc.relation.ispartofEnsaio: Pesquisa em Educação em Ciências-
dc.identifier.lattes9980971361333147-
dc.identifier.lattes7845912489380006-
dc.identifier.lattes3719288552692207-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.