You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134915
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSoares, Débora da Silva-
dc.contributor.authorJavaroni, Sueli Liberatti-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:58:58Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:31:28Z-
dc.date.available2016-03-02T12:58:58Z-
dc.date.available2016-10-25T21:31:28Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/232-
dc.identifier.citationActa Scientiae, v. 14, p. 260-275, 2012.-
dc.identifier.issn1517-4492-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134915-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134915-
dc.description.abstractIn this paper we present two studies, the first one completed and the second one in development, which are based in teaching approaches that propose the qualitative study of mathematical models as a strategy for the teaching and learning of mathematical concepts. These teaching approaches focus on subjects from Higher Education such as Introduction to Ordinary Differential Equations and Topics of Differential and Integral Calculus. We denominate this common aspect of the teaching approaches as Model Analysis and in a preliminary level we relate it with Mathematical Modeling. Furthermore, we discuss some questions related with the choice of the theme and the role of Digital Technologies when Model Analysis is applied.en
dc.description.abstractNeste artigo apresentamos duas pesquisas, a primeira delas concluída e a segunda em fase de desenvolvimento, que têm como base abordagens pedagógicas que propõem o estudo qualitativo de modelos matemáticos como uma estratégia de ensino e aprendizagem de conceitos matemáticos. Estas propostas estão direcionadas para disciplinas do Ensino Superior, como Introdução às Equações Diferenciais Ordinárias e Tópicos de Cálculo Diferencial e Integral de funções de uma variável real. Denominamos este aspecto em comum das abordagens pedagógicas como Análise de Modelos e procuramos relacioná-lo, ainda que em um nível preliminar, com a Modelagem Matemática. Além disso, discutimos questões acerca da escolha do tema escolhido e sobre o papel das Tecnologias Digitais quando Análise de Modelos é aplicada.pt
dc.format.extent260-275-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectGeometrical approachen
dc.subjectOrdinary differential equationsen
dc.subjectDigital technologiesen
dc.subjectAbordagem geométricapt
dc.subjectEquações diferenciais ordináriaspt
dc.subjectTecnologias digitaispt
dc.titleModelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemáticapt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engº Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engº Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1517-4492-2012-14-260-275.pdf-
dc.relation.ispartofActa Scientiae-
dc.identifier.lattes2947407516092271-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.