You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134966
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMagnoni, Antonio Francisco-
dc.contributor.authorSilva, Daniele Fernandes da-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:59:10Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:31:35Z-
dc.date.available2016-03-02T12:59:10Z-
dc.date.available2016-10-25T21:31:35Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.7213/comunicacao.7425-
dc.identifier.citationRevista de Comunicação, v. 13, n. 32, p. 211-220, 2012.-
dc.identifier.issn1982-8675-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134966-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134966-
dc.description.abstractThis article aims to discuss how communication can contribute effectively with education in cyberculture, by design of educational environments that are configured according to the specific language of cyberspace. We consider digital technologies as language and therefore as forms of communication. As a theoretical basis, we use Peircean semiotics, for questions relating to language; the concept of technologies of intelligence, to the relation of the technique with digital media and the concepts of emergency and of transmiting architecture to think of cyberspace communication interfaces. We made a brief reflection on the political, administrative, social, cultural and economic problems that hinder the development of more appropriate forms of education for cyberculture. Then we point out some similarities between the fields of education and communication and made some observations about qualities of digital media that can contribute to a mbetter use of it as an educational tool. Finally, we indicate an educational and communicational gaming approach as a possible way to make communication technologies interactive audiovisual interfaces, able to educate in the age of cyberculture.en
dc.description.abstractEste artigo tem por objetivo discutir como a comunicação pode contribuir de forma efetiva com a educação na cibercultura, por meio do projeto de ambientes educativos que se configurem conforme a linguagem específica do ciberespaço. Consideramos as tecnologias digitais como linguagem e, portanto, como formas de comunicação. Como base teórica, utilizamos a semiótica peirceana, para as questões referentes à linguagem, o conceito de tecnologias da inteligência, para a relação da técnica com mídias digitais e os conceitos de emergência e de arquitetura transmissível para pensar as interfaces comunicacionais do ciberespaço. Fizemos uma breve reflexão sobre os entraves políticos, administrativos, sociais, culturais e econômicos que impedem o desenvolvimento de formas de educação mais apropriadas à cibercultura. Depois, apontamos algumas aproximações entre os campos da educação e da comunicação e fizemos algumas observações sobre qualidades das mídias digitais que podem contribuir para o melhor aproveitamento delas como ferramenta educacional. Finalmente, indicamos uma abordagem educativo-comunicacional dos games como uma possível saída para fazer das tecnologias comunicacionais interfaces audiovisuais interativas, capazes de educar na era da cibercultura.pt
dc.format.extent211-220-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectMediatic communicationen
dc.subjectCybercultureen
dc.subjectEducationen
dc.subjectGamesen
dc.subjectComunicação midiáticapt
dc.subjectCiberculturapt
dc.subjectEducaçãopt
dc.subjectGamespt
dc.titleComunicação midiática e educação na ciberculturapt
dc.title.alternativeMediatic communication and education in cybercultureen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação (FAAC), Departamento de Comunicação Social, Bauru, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação (FAAC), Departamento de Comunicação Social, Bauru, SP, Brasil-
dc.identifier.doi10.7213/comunicacao.7425-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1982-8675-2012-13-32-211-220.pdf-
dc.relation.ispartofRevista de Comunicação-
dc.identifier.lattes5884461869811166-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.